West India Quay och Museum of London Docklands

Vi har haft en vecka av högsommarvärme. Runt 28 grader när det varit som varmast. Tack och lov har jag jobbat större delen av veckan och därför kunnat njuta av de härliga sommarkvällarna (middagshettan är inget för mig). Men när man har en ledig dag och inte direkt bor nära en strand så kan man ju alltid åka till Docklands och få lite fläktande vindar.
West India Quay ligger precis vid Canary Warf. Det är en intressant blandning av byggprojekt (jag tycker mig att de har byggt i över två år på exakt samma plats och fortfarande har inget hänt) och skyskrappor och...
...äldre byggnader från varvstiden.
Och så ligger Museum of London Docklands där också som erbjuder sval inomhusmiljö!
Museum of London Docklands är en filial till Museum of London i City of London. Båda museer har fri entré och berättar stadens historia från olika perspektiv. Det jag gillade med Docklands-filialen är att man börjar uppifrån med romarna och arbetar sig nedåt i byggnaden mot nutiden. Fokus ligger på hamnområdet och the Thames. Första delen introduceras av Tony Robinson (Baldrick i Blackadder) och med korta videosnuttar kan man följa honom och stadens förändring från romarriket till 1600-talet. Mycket intressant presenterat.

Därefter blev det för mycket "information overflow" för min del. Utställningarna är intressanta och man har använt sig av olika slags tekniker - ljud, ljus, doft, film, uppbyggda miljöer, spel, datorskärmar för fördjupning, texter, föremål, fotografier... I och med att allt följer på varandra kände jag att det blev svårt att orka läsa allt man var intresserad av att läsa. Men ur utbildningssynpunkt tror jag att museet är en guldgruva. Genom att beta av en utställning i taget i relation till den tidsperiod man studerar i skolan så förstår man nog kontexten betydligt bättre. När jag kom till den del jag i förväg var mest intresserad av så hade jag inte mycket ork kvar. Kanske borde jag skylla på hettan utanför istället för begränsningarna av museibyggnaden...
Sailortown.
En annan höjdpunkt i museet är Sailortown. En uppbyggd 1840-1850-tals miljö som fångar gatunät, handelsliv, mörker, lukt och ljud. Jag kan ju säga som så att jag inte hade velat gå på de gatorna ensam en mörk natt...

Kommentarer

cat sa…
Låter som mycket intressanta museer :)
Hanna sa…
Det låter coolt. Men man måste nog vara i the mood.