Hopp...

... om mitt forskningsprojekt förlorade jag för en stund idag. Sedan fann jag det igen, vid cykelparkeringen:




Jag har väntat på att någon annan skulle publicera något som är likt mitt forskningsprojekt, men jag var kanske inte beredd på att det skulle ske så här snabbt. Det här med att hålla sig ajour med aktuell forskning är knepigt eftersom det gäller både i egna ämnet och i andra, nationellt som internationellt. Nu har det visat sig att en forskare, förvisso i ett annat land, kommer publicera en bok inom det kommande året på samma ämne som jag precis satt igång med. Samma metodik, liknande ingångar och beröringspunkter. Ni förstår nog att jag inte jublade av lycka.

Jag har i några veckors tid vetat att personen publicerat åtminstone en artikel på ämnet och befarade vissa likheter (pga tidsprioritering läste jag den först idag, måste jag erkänna). Själva boken blev jag varse idag när jag såg förlagets presentation av den.Det finns säkert stora skillnader (det är en sociolog så vi är åtminstone inte inom samma ämne) problemet är att jag inte kan utröna detta från enbart en artikel eller två fram tills publiceringen av boken. Förlagsbeskrivningen och artikeln skulle dock kunnat ha skrivits utifrån min egen forskningsplan. Risken för att bli anklagad för plagiat går därmed inte att räkna bort.

Det har varit en hel del frustration idag. Men förhoppningsvis kommer saker att snart falla på plats. Ska snart ut i fält och då kommer jag förhoppningsvis att finna nya ingångar och inriktningar som gör min forskning unik. Samtidigt är det bara att vänja sig, det kommer alltid finnas någon annan forskare som tänkt på samma saker som man själv tänker på. Livet som doktorand har börjat...

Kommentarer

Hanna sa…
Kan det verkligen bli plagiat om man har samma ämnesingång? Måste ju finnas många som genom tiderna disputerat inom liknande ämnen. Har en kollega som ska bli klar om ett år som gjorde en liknande upptäckt idag. Och hen är ju alltså nästan klar med sin avhandling. Jag tänker ändå att det inte är samma som inom naturvetenskap där all forskning är förlorad om någon annan "hinner före". Visst, det är trist. Men det finns ju alltid lärdomar att dra av det tidigare, samt potentiella vidare forskningsaspekter. Men alldeles oavsett, om ni skulle göra samma sak och komma fram till samma sak, ja då stöder det ena liksom det andra. För materialet är ju alldeles oavsett inte samma. Lite så tänker jag, även om du har möjlighet fortfarande att ändra ditt ämne, vilket min kollega inte har.
Matilda sa…
Hanna >> Jo, förvisso. Men mitt tillvägagångssätt var ganska specifikt och bygger på ett visst resonemang. Och exakt så har den här forskaren också gjort. Och bedömningskriterierna är ju att man ska kommit fram till frågeställning och resultat självständigt. Eftersom jag inte kan bevisa att jag kommit fram till allt på egen hand så kan det det kan se ut som att jag kopierar forskarens metoder.
Handledarna har dock stöttat, och jag har vinklar som är något annorlunda. Tack och lov fick jag veta det nu, så att jag inte skämde ut mig om några månader när jag ev ska lägga fram ett paper där forskarens kollega är key note speaker...
Surt för din kollega! Hoppas det går att vända till dennes fördel! En av mina kollegor berättade att samma sak hänt för denne, och att det var frustrerande men att det gick att hitta skillnader och att dessa skillnader gick att använda som språngbräda i diskussionen och ställa sig kritisk mot.
cat sa…
Håller tummarna för att du snart hittar lite nya infallsvinklar och att din forskning ska gå framåt :)
Matilda sa…
Tack Cat, det känns betydligt bättre nu och mindre omöjligt :)