Tjejkväll hos optikern

Hittade det här flygbladet på jobb. Just glasögon är kanske inte det man ger bort i julklapp så då gäller det att ta till alternativa metoder för att säkra försäljningssiffrorna i december. Den här optikerkedjan spexar till det med "tjejkväll" där "även killar är välkomna". Det lockas med mingel vilket tycks vara en kvinnlig aktivitet (hur ofta minglar endast män?) och bubbel (inte bira). Själva bakgrunden på reklambladet känns mer juligt och inte särskilt genusladdat, fast vad vet jag, det kanske finns statistik på ifall det är fler kvinnor än män som julpyntar hemmet?  Flygbladet har i alla fall inte mycket med glasögon och glasögonbågar att göra.

Flera frågor väcks:

  • Varför riktar man in sig på tjejer? Är kvinnor mer benägna att köpa nya glasögon?
  • Kommer det att komma några män som inte följer med en partner eller vän?
  • Det lockas med mingel, snittar och bubbel vilket kan föra tankarna till kändisliv, damtidningar och teaterpremiärer - vill man höja statusen för optikerna genom att sprida lyxstämning i butikerna?
  • Vilka tilltalas av tanken att gå på tjejkväll en lördagskväll en vecka innan julafton?
  • Hur hade en "killkväll" hos optikern sett ut?
  • När ska vi sluta att tala om och rikta oss till killar och tjejer som två enhetliga och separata grupperingar?
  • Känns inte "tjejkväll" som ett ganska uttjatat begrepp? Det var något man hade i högstadiet när det blev för barnsligt att ha kalas. Inspirationen var säkerligen hämtade från de vuxnas umgängessätt.
Om ni tänkt leta efter mig i vimlet nästa lördag så kan jag hälsa att optikerna fortfarande inte vill ge mig glasögon så det känns rätt meningslöst att gå på bågvisning. Om det inte handlar om bågskytte förstås, då kommer jag gärna!

Kommentarer

Ewa sa…
Jättekonstigt att de skriver tjejkväll och sen skriver att killar också är välkomna. Kommer de att känna sig välkomna? Knappast. Vore ju mycket bättre att låta de som vill komma och skippa en massa föreställningar om kön.
Matilda sa…
Ewa >> Inte tror jag att de känner sig mer välkomna, men de kan inte heller anmäla för diskriminering tänker jag.
Men absolut, öppet för alla hade varit det sunda! Fast vem vet, det kanske låg flygblad för killkväll samma datum (tjejer välkomna) på ett annat ställe som inte jag såg?
Men det var nåt av det fånigaste jag sett. Jag håller med alla punkter!