Bröllop för män

Jag skulle köpa en bröllopstidning till en vän boende utomlands. Det kändes väldigt märkligt eftersom jag aldrig haft en anledning att köpa en sådan tidning och ser väl inte ut som någon som konsumerar glansiga magasin. Jag kände mig väldigt out-of-place när jag skulle köpa den. Lite som att jag innerst inne hoppades att ingen jag kände skulle se mig. Jag visste inte ens var jag skulle leta på hyllorna.

Jag passade på att bläddra i den lite för skojs skull och slogs av hur kvinnligt orienterad den är. Tidningen stod givetvis bland andra livsstilsmagasin riktade mot kvinnor. Eftersom jag är obildad i fältet undrar jag ifall det finns en mindre rosa och vit variant för män?

Jag misstänker att utbudet på den fronten är väldigt begränsat. Nu finns förvisso samkönade par av båda könen representerade i den här tidningen men fokus ligger allra främst på bruden. På hennes klänning, ring, frisyr osv. Dessutom innehåller den menyer, festplaneringsråd och tips på bröllopsresor. Förutom en himla massa annonser förstås. Brudgummen är givetvis med på ett hörn med kläder, gåvor, parfym och dylikt. Men som sagt, representationen är något skev.

Det väcker andra funderingar kring det här med äktenskap. Finns det fortfarande en föreställning om att det är mannen som ska fria och när han sedan gjort det så ligger resten på kvinnan? Kräver det mer omsorg att välja ut en bröllopsklänning än en brudgumskostym/frack/smoking (eller vad det nu ska vara)? Är behovet mindre hos män att konsumera glansiga magasin om bröllopsbestyr?

Jag är lite osäker på ifall jag ens vill veta svaren. Det hela är ganska irrelevant för min del.

Kommentarer

Ewa sa…
Jag skulle vilja påstå att allt ligger på kvinnan. Mannen hjälper på sin höjd till. Och jag tror inte ens att detta är en generalisering, men rätta mig om jag har fel.
Hanna sa…
Jag har haft män som står inför att gifta sig som sagt till mig (de kan uppenbarligen inte känt mig alls) att jag borde börja fundera nu på hur jag vill ha det eftersom det är så mycket att tänka på. Som om det nu bara skulle vara upp till mig hur det ska vara! Tror föreställningen om att kvinnor bestämmer över bröllopet är stort. Även hos mina kvinnliga vänner. De menar att det är "brudens dag" där hon får vara vackrast. Jag som trodde det var brudparets. Obehagliga saker det där.
Anonym sa…
Jag håller med Hanna om att det är obehagligt. Vi har liksom inte kommit så långt i vårt jämnställdhetsarbete som vi tror.
Jag vet dock att det finns många undantag från den generalisering som Ewa gör (vilket ju också bekräftar den :oI ) Minst tre av mina manliga gifta vänner har haft ett givande samarbete i brölloppets planerande, även om i ett av fallen det verkade som att brudens föräldrar inte var helt nöjd med detta...
Så hoppet finns ju.
Dessutom; nu när det är okej med samkönade äktenskap, så ökar ju andelen män som måste lägga manken till liksom... Hoppas bröllopsmagasinen tar till sig det.

:o) /Sarisen
cat sa…
Det där är ett magasin som aldrig kommer att komma i närheten av mig. Jag tror vare sig på äktenskap eller bröllop. Om man behöver gifta sig, så kan man göra det på en minut i stadshsuet. Men så är jag förmodligen den minst romantiska kvinnan på jorden.
Matilda sa…
Ewa >> Var det så i ditt fall med?

Hanna >> Eh? Brudens dag? De är väl ändå två i förhållandet!?

Sarisen >> Vad skönt att höra att det finns män som vill och kan hjälpa till!

Cat >> Jag är också väldigt oromantisk av mig. Vilket jag fått klagomål på. Tydligen är det väldigt konstigt att inte vilja fira alla hjärtans dag eller ha för avsikt att gifta sig.