En stad nära konkurs

Detroit riskerar visst konkurs. Jag visste inte ens att en stad kunde gå i konkurs. Om jag tänker efter så förstår jag ju att även en kommuns tillgångar kan sina, trots skatteintäkter osv. Precis som ett företag. Men det känns så främmande, att en stad skulle vara som ett företag. Kanske är det för att jag är uppvuxen i Sverige och i det svenska välfärdssystemet och inte i USA som det blir extra abstrakt.

Det talas visst om rekonstruktion. Och om förvaltare. Och att borgmästaren skulle förlora makt. Men sen, när konkursen är ett faktum, vad händer då? Kan Detroit bli uppköpt? Av en annan stad, ett företag eller en miljonär? Går (del-)staten in som en skattmas och tar över? Blir det en laglös plats utan el och vatten som gör att alla måste bege sig iväg? Givetvis hoppas jag inte att det ska hända, men jag är ändå nyfiken på vad som i teorin skulle kunna hända.

Jag höll på att ställa frågan om ett land kan gå i konkurs, men det har vi ju sett de senaste åren att bland annat Grekland ligger illa till. Och det ställer ju också hypotetiska frågor, vad skulle hända då? Upphör Grekland att existera? Kan det köpas upp av andra länder? Osv osv.

Det känns skrämmande att institutioner som man tar för givna - städer och länder - kan gå i konkurs. Går ett företag omkull så blir de anställda arbetslösa och kan få a-kassa. Jag misstänker att det inte är så lätt om ett land "konkar".

Kommentarer

släktforskarmamman sa…
Jag är i och för sig ganska historielös, men visst har både städer och länder och till och civilisationer gått under. Förr i tiden, och det kommer garanterat att hända i framtiden också. Jag tänker på vikingarna (inte dansbandet, det verkar kunna finnas i evighet!) , Mesopotamien, det antika Grekland, romarriket, mayariket m.fl.
Så det är bara att sätta sig ner och se vilka det blir härnäst.
David Kroik sa…
Jag läste också det i nyheterna idag. Intressant i sammanhanget är att Detroit ju varit bilindustrins Mecka. Läste att omställningsrörelsen blivit väldigt stark där (man hade väl inget val). Kan rekommendera Björn Forsbergs bok Omställningens tid. Han gör ett nedslag just i Detroit.
Matilda sa…
Mamma >> Jo men har det inte oftast haft med krig, ändrade politiska allianser, kolonisering osv? Det var ju inte direkt som att vikingarna gick under, de fick bara andra prioriteringar än att åka iväg och plundra.

David >> Måste ta och läsa den boken, det är så många som nämnt den i olika sammanhang.