Primater med topplån - Anders och Måns försöker förstå sin samtid

Recension
Anders och Måns har hörts i radio och synt på TV och nu turnerar de runt i delar av Sverige med sin första show: Primater med topplån. De har tidigare haft en krogshow som endast spelades i de södra delarna av landet, den här gången vågar de sig så långt upp som till Uppsala. De som följt humorparet genom åren blir inte besviken, det är humor. Personligen var jag inte särskilt imponerad av komediserien Succéduon och jag känner mig lättad att de hittat tillbaka till den genre de bemästrar bäst: vardagsspekulationer i humoristisk tappning.

Den uppmärksamme kommer hitta referenser och skämt från både radioprogrammet Så funkar det och tv-serien Anders och Måns. Den mer nördiga inser snabbt att många skämt som körs av Anders "Ankan" Johansson är hämtade från hans show Hjärnan som gick på Victoriateatern i Malmö 2011. Men jag misstänker att det är en begränsad andel i publiken som faktiskt hann se denna show så det är ju inget fel att återanvända dessa skämt.

Utan att avslöja för mycket så får de in djur. Ganska mycket djur, särskilt apor. Det blir fyndiga sånger. Det blir torktumlare, fynd från Netto, jordbruksministrar, publikinteraktion och skratt. Och lite mer sång. Betydligt mer välsjunget än låtarna som framfördes i tv-serien Anders och Måns. Ibland är de lite hobby-etnologer, även om de aldrig utför en djupgående kulturanalys, som spekulerar i varför vi är som vi är och varför vi gör som vi gör.

Det blir många hjärtliga skratt. Det är allt som allt en trevlig kvällsunderhållning att ta med sina vänner, föräldrar eller arbetskollegor, under förutsättning att du i vanliga fall gillar deras fyndiga funderingar.

Kommentarer

cat sa…
Lät som en intressant show :) Fast jag får väl erkänna att jag inte är ett stort fan av Anders och Måns.
Matilda sa…
Cat >> Jag tror inte man behöver vara ett stort fan. De har ju blivit lite äldre sedan tv-programmen och det är en vuxenvänlig show på det viset :)