Är frysta grönsaker miljövänligt?

Av någon anledning köper jag ytterst sällan frysta grönsaker. I princip aldrig. Förra veckan var nog första gången på flera år. Jag vet egentligen inte varför. Troligen har jag fått en fix idé om att grönsakerna är importerade (vilket inte alltid är fallet) samtidigt som jag föreställer mig att det är godare och hälsosammare med färska grönsaker. Godare är det kanske, men inte nödvändigtvis hälsosammare. Som jag förstått det så fryses grönsakerna ner så snabbt att vitaminerna behålls bättre än om de fraktas runt efter skörden.

En alternativ förklaring kan vara att jag tänker på antingen asiatiska wokgrönsaker eller på ärtor när jag tänker på frusna grönsaker. De förra är ju sällan odlade här och de senare tillhör inte något jag tillagar själv. Men det finns ju betydligt fler varor i grönsaksfrysdiskarna.

Praktiskt är det onekligen med påsarna. Man behöver varken skölja, skära eller tänka på säsonger. Nu finns det dessutom både ekologiska och klimatcertifierade frusna grönsaker. Och ett företag hävdar att frysta grönsaker är att minimera svinnet - i alla fall för hushållet som slipper att skala och skära bort dåliga bitar (företagets rester blir till biogas).

Hur resonerar ni? Är frysta grönsaker bra, bättre eller sämre om man tänker utifrån ett hållbarhetsperspektivet? Är det godare? Är det något man alltid "bör" ha hemma?

Kommentarer

Hanna sa…
Det är ju väldigt praktiskt just eftersom det inte går ur tiden så snabbt. Men jag har också fått för mig att de är mer klimatosmarta, för att de fraktas långt. Sen tenderar jag att glömma dem i frysen ärligt talat såvida jag inte köper dem direkt. Men visst, broccoli, ärtor, brysselkål och bönor är sådant som ibland finns i min frys. Praktiskt.
Pernilla sa…
Jag brukar ganska ofta ha fryst spenat i frysen. Annars blir det max någon broccolipåse på sin höjd. Håller med om att det känns godare med färska grönsaker, men jag ser faktiskt frysta grönsaker som klimatvänliga. Kanske för att jag främst tänket på "rejäla" grönsaker som passar till husmanskost (typ nämnda spenat och broccoli samt gröna ärtor).
Jag har alltid haft begränsat frysutrymme, i mitt förra hem var det bara ett pyttelitet frysfack. Så det har nog gjort att jag inte köper så mycket fryst, men jag börjar göra det mer nu. Det är ju faktiskt väldigt praktiskt :)
Unknown sa…
Jag tycker att det är smidigt med de grönsaker som behöver förvällas, att de redan är det, bara att ta fram ur frysen. Framför allt spenat men även wokgrönsaker brukar vi ha hemma. Det senare blir lätt en snabbmiddag någon dag när det inte finns så mycket ork eller tid till matlagning.
AnnCharlott sa…
Vi har nästan alltid frysta grönsaker hemma. Broccoli, ärtor och grönsaksmix. För oss är det ett sätt att säkerställa att vi får i oss grönsaker.
Jag har också läst att vitaminer bibehålls i frysta grönsaker, men jag vet inte. Ofta tycker jag att tex morötter smakar som att de är kokta redan i såna fryspåsar och då är det ju inte samma nyttiga ämnen i som om det vore färska tänker jag.

Jag brukar bara ha gröna ärter hemma och kanske lite persilja. Jag tycker att det är så mycket godare att äta färska grönsaker än frysta.
cat sa…
Jag kör i princip alltid frusna ärtor och majs, men annars köper jag ingen annan grönsak i frusen form.
Matilda sa…
Hanna >> Praktiskt, sa Bull.

Pernilla >> Det kanske inte är så farligt, jag kan inte ska vara så skeptisk. Fast fryst potatis känns inte lika nyttigt, men de är ju mer processerade.

Ylva >> Frysta wokgrönsaker känns mer legitimt än konserverad, ser godare ut också.
Har du förresten en blogg man kan kika in på?

AnnCharlott >> En livlina alltså :)

Linda >> Plastförpackningen känns ju inte helt okej, men de i papper känns lite bättre.

Cat >> Det får mig att fundera över ifall jag är en större klimatbov när jag då och då köper majs i konserv än ifall jag hade köpt frys. Det börjar bli knepigt det här...
jag vet inte vad som är mest klimatvänligt, tänker att frysta grönsaker tar mycket energi genom att först hållas frysta i affären, sedan i hemmet, men det där med mer näring i vissa frysta grönsaker har jag hört med. det kan säkert stämma.
jag var uppväxt på frysta grönsaker(nå, upptinade versioner!) som mix-grönsaker, broccoli.. och köper därför sällan det nu. också för att smaken och konsistensen inte alltid känns lika bra som färska. det är något som försvinner i processen. spenat har jag däremot nästan alltid i frysen, bra att ha till soppa.
Matilda sa…
Walkingthecamera >> Där har du en bra poäng, med energin! Förstår att du blivit "mätt" på det under uppväxten och vill ha något annat nu.
Spenat är nog något jag skulle kunna tänka mig köpa fryst.