En doft av riktig mat

Köpte ett paket ekologiska tomater idag. Jag köper inte färska tomater särskilt ofta. När jag kom hem och öppnade paketet så slogs jag av en nostalgisk doft. En fläkt av de tomater min barndomsgranne odlade i sitt växthus. En positiv doft!

Förvisso tappade jag nog mycket luktsinne när jag jobbade i en affär som stank av färg och lösningsmedel, men är det inte så att  frukt och grönt inte längre luktar särskilt mycket? Är det besprutning och förpackning dämpar upplevelsen av de molekyler som når de nasala känselspröten?

På temat lukter har jag har tidigare bloggat om en doft av hem, illaluktande mjölk, en doft av hembakat, en doft av regn, och en doft av vattenläcka.

Kommentarer

Hanna sa…
De luktar inte särskilt mycket. Gissar att det har att göra med att de är så hårt drivna. Få saker får solmogna nu för tiden. Men lukten är underbar. Minns också mina barndoms växthus.
Hanna sa…
Varför försvinner en del av mina kommentarer? Märker ofta att jag skrivit kommentarer som jag inte kan återfinna. Åh, detta mysterium!
Matilda sa…
Hanna >> Sant, det mesta plockas grönt för att hålla längre i affärerna.
Vad som hänt med dina kommentarer vet jag inte. De har i alla fall inte hamnat i skräppostkorgen. :/ Jag vet inte om den här spamkontrollen ligger bakom. Du får försöka hojta till/skicka röksignaler om det fortsätter att hända
Och tomatlukt som luktar så gott dessutom. Vi har (eller jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någonting alls med det hela att göra) odlat tomater och jag längtar tills jag kan äta de första.
Matilda sa…
Linda >> Man kanske borde odla nåt själv... och få den härliga doften hemma.