Prispress på våra identiteter

Besökte idag passpolisen för att skaffa nytt ID-kort. Tiden går så fort och vips har det gått fem år och man undrar vad som egentligen hänt. Priset på pass och ID-kort skiljde sig med femtio kronor och jag frågade personalen hur det kunde komma sig. Passet som tycks vara betydligt större, viktigare och i mina ögon mer tekniskt avancerat än ett vanligt identifikationskort då det går att scanna och jag allt möjligt var billigare. Kvinnan på passexpeditionen förklarade att de tidigare kostat samma men att man nu lyckats pressa ner produktionskostnaden något. Vilket medfört att fler valt att skaffa pass istället för ID, något som förbryllade både henne och mig eftersom det är lite knöligt att springa runt med passet i fickan dagligen.

Allting ska ju pressas i pris numera, kostnaden för produktionen ska vara så låg som möjligt. Kläder, mobiltelefoner, skolmat, äldrevård och tydligen även våra identitetshandlingar som ger oss reserättigheter. Undantag verkar vara bostäder och kollektivtrafikresor. För min del så ser jag hellre lägre hyror, billigare bussresor och bättre vårdstandard än sparar en femtiolapp på ett pass. 400 kronor per fem år känns som en liten summa i sammanhanget om man inte är en storfamilj som behöver nya pass exakt samtidigt. Men jag kanske har lite galna prioriteringar?

I övrigt så hängde stadens borttappade nycklar på väggen till allmän beskådan. Vårens skörd var imponerande minst sagt. Fast det kanske också såg maffigare ut för att varje nyckelknippa oftast bestod av mer än en nyckel.

Kommentarer

Salalalalallad sa…
Helt orelaterat känner jag att jag måste tala om att jag, när jag av en händelse hamnade i en H&M butik i veckan, såg att man kan lämna in gamla kläder och textiler i butiken. Även trasiga plagg.
De tar tillvara på tyget och skickar iväg de hela kläderna(minns ej vart).
Som kompensation får man en rabattkupong per påse.

Måste säga att det är ett rätt bra initiativ av dem, även fast jag själv inte är särskilt intresserad av rabatten, då jag inte handlar särskilt ofta på H&M.

Så nu vet jag vad jag ska göra av alla trasiga jeans jag har liggandes. :)
cat sa…
Nej du verkar inte ha konstiga prioriteringar. Om du har det, så har jag det också.
Matilda sa…
Salalalalallad >> Pernilla på Grönt är det nya svarta bloggade om detta för inte så länge sedan. Spontant tycker jag det är ett bra initiativ även om jag inte är särskilt insatt då jag själv aldrig handlar på HM. Förhoppningsvis kommer tyget till ny nytta.

Cat >> Tack Cat!
Jag förstår inte heller att man skulle vilja gå omkring med ett pass istället för ett ID-kort. Ett pass är internationellt och det skulle kännas lite sämre om jag tappade mitt pass än om jag tappade mitt ID-kort. Fast polisen kanske bara gör internationella ID-kort nuförtiden? Men ett pass är väl i orätta händer mer värdefullt kan jag tänka mig. Fast man kanske inte tänker så, det kanske bara är jag som tänker att alla är oärliga.