Korridorsfynd och kontorsinredning

När man får ett kontor så är det ofta väldigt skralt möblerat. Man får ett skrivbord med lampa och stol, anslagstavla samt bokhylla. Vill man ha soffa, tavlor eller andra gardiner får detta införskaffas på egen hand. Jag och min kollega har snart haft det här kontoret i ett år och lika länge har vi haft ambitiösa planer på att införskaffa en begagnad soffa och lite annat trevligt. Detta har ännu inte hänt. Det var ett alldeles för stort projekt. Kollegan ärvde en fåtölj och ett bord och lade sedan beslag på en extra bokhylla som någon annan gjort sig av med. Själv lyckades jag få ett arkivskåp från vaktmästarna och igår släpade jag in det här korridorsfyndet:
En stor och tung men funktionell fåtölj. Någon hade övergivet den med lappen "tas bort" och jag hann före vaktmästarna! Det känns som en högvinst att inte behöva åka ut till en loppis och ordna med transport. Observera postern med Anders och Måns som jag satt upp till rumskamratens förskräckelse*.

Det är alltså här jag ska sitta de kommande tre åren och grubbla fram en avhandling. 

*För förtydligandets skull så har vi delat in vårt rum i två delar med bokhyllorna som en Berlin-mur mellan oss. Jag pimpar således endast min egen planhalva som ser ut ungefär så här:
Filten på stolen har kommit varit välanvänd. Drömfångaren och pingvinen på fönsterrutan har en vän skickat. Tavlan är en nytryckt version av en tunnebaneplansch som gör reklam för the Tower of London. Bonaden var en gång i tiden en bröllopsgåva till mina föräldrar. Pennhållaren är en porslinsbehållare för kryddpeppar fyndat på loppis.
Meta-blogging: att fotografera när man bloggar om att man bloggar.  Egentligen vill jag bara visa upp min gigantiska Beatles-mugg som rymmer nog en liter vätska (jag får kommentarer om den nästan var gång jag tar med den till fikarummet). Samt min stress-buss en kollega gav mig förra sommaren när jag flyttade från London. 
Om man även beaktar anslagstavlan så är inredningen är mycket eklektisk, en blandning av nytt och gammalt, självvalt och och ofrivilligt. Fina minnen och gåvor och kort från fina personer. Jag försöker göra det till en kreativ miljö, men jag skulle nog inte inreda så här hemma...

Hur inreder ni ert kontor eller arbetsyta? Anses det okej på er arbetsplats att skapa en personlig sfär eller ska det vara enhetligt och rationellt?

Kommentarer

Hanna sa…
En del kör ju ryamattor i glada färger och allt möjligt. Själv är jag lika dålig på att inreda kontoret som mitt eget hem. Lite något på väggarna skulle jag behöva. Men det blir inte av. Däremot har jag tagit med mig en fåtölj hemifrån. Tyvärr är den lika obekväm att sitta och läsa i på kontoret som hemma.
AnnCharlott sa…
Det behöver ju inte vara någon motsättning mellan att kontoret är hemtrevligt och att det fungerar rationellt. Just nu är mitt hem mitt kontor, men jag vet inte om det är vare sig trevligt eller rationellt. Det är i alla fall inte den mest ergonomiska arbetsplatsen man kan tänka sig ...
Matilda sa…
Hanna >> Det är ungefär så vi tänkt hela tiden "ja men vi gör det sen..." och så händer det aldrig.

AnnCharlott >> Du har helt rätt, jag gjorde nog ett galet ordval. Vad jag menade var nog mer att vissa arbetsplatser känns mer sterila, där effektivitet lovordas. Kanske inte så mycket kontorslandskap, men mer kanske en biblioteksdisk eller storköpskassa?
Tycker det är en fyndig arbetsplats du inrättat, man tager vad man haver!