Mysteriet med det ständigt stökiga hemmet

A. Varför är ens hem aldrig i normalfallet lika rent och ostökigt som:
1) precis innan man får gäster?
2) när man lämnar över nycklarna till en andrahandsgäst?
3) när man ska ha lägenhetsvisning?

B. Varför varar den här ordningen endast i drygt 5 sekunder?

C. Är det någon som ens klarar av att bibehålla ett hem i perfektion där stök (exempelvis disk, papper, skrynkliga handdukar och lakan) försvinner på direkten?

D. Varför ser man bara fler och fler fläckar när man börjar städa?

Kommentarer

Tankekatten sa…
Vi har det oftast stökigt hemma så jag skämdes lite när min dotter hasplade ur sig "Vad stökigt ni har här!" när vi hälsade på hos en familj vi aldrig varit hos tirigare eller kände väl. Men det befriande svaret var ett kort "Man blir galen om man städar för mycket". Det är vårt mest använda citat här hemma nu. Vi borde städa oftare men det är då tråkigt. Och det är väl bättre att göra något trevligare då?
cat sa…
Perfekt hem, eh jag förstår inte frågan ;)
Själv är jag en slarver av stor dignitet och har bestämt mig för att gilla läget.
Matilda sa…
Tankekatten >> Jag har inte emot lite stök, dessvärre tycks mäklare och spekulanter ha det...
Vilket härligt svar din dotter fick!

Cat >> Ja så länge ditt hem inte blir en sanitär olägenhet för dig själv så har ju ingen annan med det att göra. Jag tror att man måste tillåta sig själv att vara slarvig emellanåt. :)