Bärkraftigt jobb

Vissa dagar känner jag att jag har världens bästa jobb. Som idag. Förmiddagen kändes stressig men efter lunch tog jag cykeln och åkte iväg på fältarbete. Jag och en informant tog oss till en skog och plockade lingon. På arbetstid. Fullt legitimt. Och så samtalade vi också, så klart. Och så såg vi en hackspett.

För mig var det första gången jag plockade lingon och det var riktigt kul! Faktum är att jag nog inte varit så avslappnad på ett bra tag. Det enda som betydde något var vårt samtal och att leta lingon.

Nu ska allt kokas ihop till någon slags analys. Och till lingonsylt förstås. Det har jag heller aldrig gjort. Återkommer i helgen om resultatet. Sylten alltså. Avhandlingen får ni ge er till tåls med tre år till.

Kommentarer

Vilket drömjobb :) Lingon är ju dessutom något av det enklaste en kan plocka också. De går inte sönder när de plockas som tex hjortron eller väldigt mogna blåbär.

Rårörda lingon är godast tycker jag så det röstar jag för. Lingon behöver ju ingen sån konservering eftersom att de innehåller egen sån.
Matilda sa…
Linda >> Det blev lingonsylt den här gången, men har sparat en hel del i frysen för att kunna testa rårörda lingon vid ett senare tillfälle :)