Järntabletter

Efter att i några år inte haft några större bekymmer har jag sedan i sommar haft problem med lågt blodtryck igen. Små stunder av "blackouts" när jag reser mig upp. Jag vet inte om jag suttit ovanligt mycket på huk sista tiden eller det är något annat som påverkar balanssinnet. På vårdcentralen konstaterade de att det var väldigt lågt och så var järnvärdet också och fick utskrivet järntabletter. 2-3 gånger om dagen ska jag visst ta dem, jag har börjat med en. På bipacksedeln står det dessutom en rekommenderad dos av 1-2 dagligen.

På bipacksedeln står det annat roligt också. Till exempel att jag måste svälja tabletten väldigt snabbt för att undvika skador i munnen. Och att jag inte får ligga ner och ta tabletten, samt dricka mycket vatten med den så att den inte fastnar i strupen och orsakar skada. Tabletten är ganska liten så det är ingen jobbig tablett att ta. Men faktumet att den kan ge skador i munnen känns ju lite obehagligt. Kan det ske efter bara någon sekund eller är varningstexten där fall i fall man har en benägenhet att tro att all medicin i tablettform är som sugtabletter? Och om den kan ge skador i munnen, kan den då ge skador i magsäcken också innan den löses upp? Är det ens bra att ta medicin som kan ge invärtes skador?

Och kanske den viktigaste frågan: hur mycket spenat behöver jag äta per dag för att få i mig motsvarande mängd järn för att kunna låta bli att ta medicinen?

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Man borde väl kunna googla fram svar på det? :-)
Matilda sa…
AnnCharlott >> Jo, det går ju!
Det är väl bara lite svårt att avgöra ibland vad som är rätt och fel, det finns så mycket teorier och dieter när det gäller mat.
På en sida behöver jag visst äta 900g spenat eller 90 gram blodpudding. Eftersom jag lagt av med kött så får jag nog äta mer blåbär och torkade aprikoser. Vilket i och för sig är gott! Nyckeln verkar vara att äta c-vitaminsrikt samtidigt för att underlätta upptagningen.
Baljväxter, gröna grönsaker. fullkornsprodukter, katrinplommon, russin, öljäst, rödbetor, vetegroddar, sesamfrö, vallmofrö, solrosfrö, bananer, persikor och aprikoser.

Dessutom är det alldeles fantastiskt bra att göra mat i gjutjärnsgrytor.
Matilda sa…
Linda >> Det är nog gjutjärnsgrytan jag saknar! :)
Det där med snurr i skallen är riktigt otrevligt. Drogs med det ett bra tag för några år sedan, kollade bla blodtrycket som var normalt. Men när jag bytte livsstil (vilket innebar byte av jättestressigt jobb) försvann dessa bekymmer. Jag är säker på att det var stress som ställde till det, för mig.
Har du testat lakritste? Det är ju blodtryckshöjande. Jag älskar Clippers lakritste, rysligt gott!! Ha en fin helg.
Matilda sa…
Fullblodsekologen >> Tack för tipset! Är inte så förtjust i lakrits, men det kanske gör gott ändå. De säger visst att stress ska öka blodtrycket, men jag har också trott att det handlar om stress eftersom det varit väldigt mycket på sistone.