Thai Afternoon Tea

I London bjöd jag mamma på afternoon tea med en liten thailändsk twist på Nipa Thai Restaurant vid Lancaster Gate. Precis vid Kensington Gardens/Hyde Park och nära både Notting Hill och Oxford Street. Restaurangen ligger inne i ett lite dyrare hotell och det visade sig att själva restaurangen inte hade öppet utan man serverades i en avkopplande lounge där det även gick att beställa traditionell afternoon tea.

Tekalaset serveras mellan klockan två och fyra. Det krävs förbokning men trots att jag hade missat att förbeställa vegetariskt så lyckades de få ihop två trevliga rätter - vårrullar och friterad majs - och avlägsna kött från smörgåsarna.

Till skillnad från på St Pancras Renaissance Hotel och Bea's of Bloomsbury fick vi alla rätter serverade på en och samma gång. Det vill säga smörgåsar/savory, scones och kakor på en och samma gång. Å ena sidan kunde man lättare överblicka hur mycket mat det var och hur mycket man orkade äta, men å andra sidan blev det lite trångt på bordet. Sconesen var inte helt nybakade tyvärr, men det fanns både traditionella och mangoscones. Marmeladerna hade spännande smaker! Jordgubbe och basilika samt apelsin och jasmin.

När vi kom till kakfatet var vi ganska belåtna egentligen. Det var någon dessert formad som en sushi-bit och flera som hade ris i sig. Avslutningsvis var det en ananas och kokos "jelly" i glas. Det fanns flera teer att testa särskilt ingefärsteet var gott.

Allt som allt var det en trevlig upplevelse men det saknade ändå det lilla lilla extra. Nybakta scones till exempel. Kanske hade jag haft höga förväntningar efter att ha läst det här blogginlägget på Tea Time in Wonderland där serveringen skedde i restaurangen. På pluskontot är dock att vi stod oss hela resan hem och ända till frukosten dagen efter, så mätt var jag!

Kommentarer

Hanna sa…
Det ser helt överdådigt ut!
Matilda sa…
Hanna >> Verkligen. Inget man gör varje helg precis.
Vad gott, jag har aldrig ätit/druckit afternoon tea så där. Men jag skulle tycka att nybakade scones var lag på att ha med på ett engelskt afternoon tea-bord.

Jordgubb och basilika låter spännande. Jag testade citron och basilikasorbet i sommar och det var supergott. Basilika får du odla i din fönsterträdgård, bra till mycket :)