Klimatkompensera genvägar till livet?

Jag har dille på att effektivisera mina resrutter. I London räknade jag ut var på perrongen jag skulle stå för att underlätta tunnelbanebytet och närmsta utgång. I slutändan sparar det kanske bara några sekunder men det kan också spara minuter.

Jag letar efter en liknande kod på Arlanda, jag är säker på att den finns. Att sprinta mellan terminal 4 och 5 går att göra på under tio minuter men mellan femman och fyran går det inte lika smidigt. Givetvis beror det på gatens placering men jag är säker på att det finns en hemlig shortcut eller trick.

Å andra sidan borde jag inte befinna mig på flygplatser så ofta som jag gör. Kanske borde jag tvinga min globaliserade familj, släkt och vänner att bosätta sig inom ett rimligt tågpendlingsavstånd. Flyget har blivit min genväg till umgänge med de långt bort. Jag är tveksam till att det går att klimatkompensera genom min nuvarande metod: att avstå biff, fläsk och kyckling.

Alternativ efterlyses.

Kommentarer

Tankekatten sa…
Ja, undra hur mycket vi skulle behöva avstå för att rättfärdiga flyget. Jag tycker att Thailandsresor som görs bara för att få sola är onödiga men som du reser för att träffa släkt och vänner är en annan sak. Samma sak med resor som görs för att lära sig något. För att klara av att förändra världen så tror jag på att människor måste röra sig. Alltså resor som görs för något syfte tycker jag är värda att kunna ha kvar.
Men som sagt så vore det intressant att veta hur mycket som skulle behöva avstås för att uppväga det.
Du har helt säkert bra mycket mer miljötänk än de flesta har och resa det vill man ju faktiskt. Ska snart till Stockholm och skippar flyget och tar tåget istället. Blir inte bara mer miljövänligt utan dessutom billigare. Men det går ju liksom inte att åka tåg överallt, då kommer man ju aldrig fram....
Matilda sa…
Tankekatten >> Jag tror liksom du att när människor rör på sig så lär man sig mer om världen och förhoppningsvis blir man mer rädd om den.

Fullblodsekologen >> Nej det går ju tyvärr inte att åka tåg överallt!
Jag brukar också alltid effektivisera mina resor. Speciellt när jag åker omkring här i stan. Man lär sig ju efter ett tag var man ska hoppa på för att slippa gå flera kilometer (lätt överdrift) extra.

När det gäller flyget så är jag också inne på det som Tankekatten skriver. Om man tänker på var man ska åka och varför så är det lite mer berättigat kan jag tycka. Att man kanske inte åker till Thailand bara sådär. Men dessvärre finns det så otroligt många som inte tänker på miljön alls.