Det är i alla fall inte saffran...


Eftersom det är luciadagen idag och jag inte gjort något annat än tittat på lucia, läst om lucia och pratat om lucia och dess traditioner* (med studenter och kollegor) så vill jag vända uppmärksamheten mot något helt annat. Mot lussebullen. Eller snarare saffranet i lussebullen. Eller nä, inte det heller, utan det röda som är i burken på bilden.

Den här burken har en berättelse som sträcker sig över flera länder. En väns mor, bosatt i USA, skulle flytta och skickade ett stort paket med kryddburkar till dottern i London. När min vän skulle flytta tillbaka över Atlanten fick jag den här burken som jag senare tog med mig när jag flyttade tillbaka till Sverige.

Det står saffron flower på den och till färgen påminner den om saffran. Jag tänkte väl inte så mycket på att trådarna var tjocka utan tänkte väl att det var en billigare variant eftersom det fanns så mycket av det.

Så gick det två år och i helgen bakade jag lussebullar och tog ner burken från kryddhyllan. Det luktade inte saffran, vilket borde ha varit en signal. Det såg visserligen ut som röda trådar men det kanske mer var torkade blomblad? Därtill maldes den sönder allt för lätt. Och för det tredje gjorde den inte degen gul ett dugg.

Så vad är det? Och vad kan jag använda det till?

*Luciafirandet är egentligen ett hopkok av flera olika slags traditioner (den italienska Lucian, lussebrudstraditionen i Västsverige som i sig troligen bygger på en tysk tradition, Staffansfirandet på annandagen och stjärngossespelen från trettondagen) som hamnat på den 13 december som i den julianska kalendern var årets kortaste dag, fylld med folktro och dessutom första dagen av fastan.

Kommentarer

Åsa B sa…
Det finns en ört som heter safflor. Det är en röd tistel som används för att ge mat färg, men det smakar inte så mycket i sig själv. Skulle tro att det är det du fått.
Matilda sa…
Tack Åsa! Du löste mysteriet! :)
På engelska heter det visst safflower. På Wikipedia hittade jag en bild som stämmer väl överens med hur mitt ser ut: "Safflower flowers are occasionally used in cooking as a cheaper substitute for saffron, and were sometimes referred to as "bastard saffron"." Synd bara att det inte gav mer färg, eller smak för den delen...
cat sa…
Ja jösses vilken hopkok av gamla myter och religion vårt lussefirande är. Själv blev jag bjuden på en kollegas hembakta lussekatter med riktig saffran i.
Matilda sa…
Cat >> Ja det är verkligen ett hopkok! Så det där med att ha "traditionella" luciatåg kan man ifrågasätta på många punkter.
Trevligt att du fick riktiga lussekatter av kollegan :) Jag funderar på att baka lite fler med riktig saffran i.
Safflor har jag aldrig hört talas om. Jag frågade min sambo innan jag läst svaret här och han hade ingen aning om vad det kunde vara heller.

Kan det vara så att det är så gammalt att det är därför det inte färgade. Jag menar om det används för att ge färg menar jag.
Matilda sa…
Linda >> Där sa du något! Safflorna har några år på nacken så det kan förklara saken. De gav faktiskt vattnet lite färg men det räckte inte åt att färga hela degen så jag fick fuska med gurkmeja.