tisdag 7 januari 2014

Svenskarna i tv-sofforna

Förra året tittade nästan halva befolkningen på finalen i Melodifestivalen.4 miljoner. Varannan människa du möter på gatan.

Drygt en tredjedel av befolkningen glodde på deltävlingarna och delar av den tredjedelen utgjorde säkert den tredjedel som kände att de behövde se Kalle Anka på julafton. 3,5 miljoner vill titta på tecknade serier åtminstone en dag om året.

Svenska folket är alltså väldigt förutsebara (pun intended). När så många människor gör samma sak samtidigt så brukar det inträffa kaos. Men det händer aldrig att man ser löpsedlar som "2 miljoner människor försökte se På spåret - efterfrågan var så stor - SVT:s sändning spårade ut". Alla som har en tv-apparat eller dator hemma kan numera välja att se eller inte se deltävling 3, så länge elen och kabeln/boxen/satelliten fungerar. Ska man däremot ringa och rösta på någon artist i deltävling 3 samtidigt som de andra miljonerna så havererar telefonväxeln väldigt snabbt.

Jag blir ju lite nyfiken på hur man samlar in de här siffrorna. Att få statistik på det som sänds på internet verkar inte så svårt, men det som kablas ut i alla tjock- och platt-skärmar? Ringer SIFO runt och till de med tv-licens och hör? Räknas det även om man bara flippade förbi kanalen i tre sekunder? Hur gör man beräkningar på de som sitter vid samma tv-apparat? Räknas alla åldersgrupper - även spädbarn som sover?

Jag hade för mig att jag för länge sedan läst om att ett antal hemliga hushåll hade en box hemma som samlade in statistik över vilka program de tittade på. Givetvis så var hushållen tvungna att hålla det hemligt - annars kan man ju bli mutad av tv-kanalerna att titta på vissa urusla tv-program för att få upp statistiken. Hade jag haft en sådan hade jag säkert satt på de mest märkliga programmen (så som nyheter på språk jag inte förstår) och gått ut ur rummet.

Det kändes som ett typiskt april-skämt men efter en sökning så finner jag ett företag som har så kallade "people meters". 1200 hushåll är medlemmar i en tittarpanel vars mätare rapporterar vad hushållet tittade på. Detta utgör sedan ett underlag för att göra uppskattningar av målgrupper och befolkningen överlag. Så finns det en "polis" också, eller ja, företaget ringer runt och kollar att de rapporterat in hur många gäster de haft, ifall de varit inloggade i systemet och om de verkligen tittat på programmen. Fast jag misstänker att det nog går att ta sig runt det också om man försöker väldigt mycket. Fast då kräver det nästan att man är i maskopi med resterande 1199 hushållen.

Så egentligen finns det en teoretisk möjlighet att 4 miljoner svenskar inte alls tittar på Melodifestivalen, det är bara en liten grupp som har "people meters" som manipulerar statistiken. För inte kan Sverige vara så homogent att en dominerande grupp har samma favoritprogram bland en miljon tv-kanaler? 4 miljoner röstberättigade kan ju inte ens komma överens om att rösta på samma parti i riksdagsvalet.

Egentligen så tittar majoriteten av svenskarna på Pingu och Utfrågning i Riksdagen.

4 kommentarer:

Malin sa...

Jag växte upp med en sådan box. Hos föräldrarna måste man registrera sig varje gång man tittar på tv. Min lillasyster trodde tills hon var 17 att alla hade en sån box hemma bara att hennes kompisar hade slutat att använda sina.

Matilda sa...

Malin >> Men åh, ni finns! Vad glad jag blir :) Roligt att din syster tog det som självklart.
Jag har en miljon frågor nu:
- Är det jobbigt/irriterande?
- Tv-strejkar ni ibland?
- Händer det att ni fuskar?
- Tittar ni/avstår ni från att titta på vissa program med flit?
- Känner/kände ni er som ett representativt hushåll?
- Har ni behövt hålla detta hemligt för andra?
Förlåt för alla frågor, men det hela är både mystiskt och spännande!

Malin sa...

:) Inga problem alls. Roligt att jag får vara lite intressant när jag nu tycker du är så intressant!

- Ibland är det lite jobbigt, typ om man har gäster för man måste ladda in alla de också, men vi har haft den sen jag var liten så det går mest på vana.
- Min pappa är väldigt stor på att fuska, klickar in familjemedlemmar som inte är där om det är skidor på tv:n eller klickar bort sig själv fastän han tittar om resten av oss tittar på något han inte gillar :P
- Vi är antagligen väldigt representativa eller så är vi en väldigt stor del av statistiken för vi tittar på alla de populära programmen: melodifestivalen, sport, på spåret (väldigt mycket svt!)
- Vi får inte berätta för folk men det är inte direkt hemligt. Speciellt inte eftersom vi måste klicka in när vi har gäster.

Hoppas mystiken lättade lite :)

Matilda sa...

Tack Malin för att du delade med dig! Jättespännande! :)