Adelaide

Första stoppet på resan var Adelaide. En stad som först hade 40-graders värmebölja och därefter regnade det mer än vad det gjort någonsin i mannaminne (dvs 1960-talet) på en enda dag. Då passade jag på att landa, göra sönder passet och få några muliga dagar med temperaturer strax över 20. Vilket givetvis inte är att klaga över med tanke på hur vädret hemma var. Dessutom var större delen av konferensen inomhus, så vädret var kanske inte högsta prioritet.
Den första helgen bodde jag i Glenelg, en stadsdel vid havet som jag hört skulle motsvara "Adelaides Gran Canaria". Jag har ingen referensram själv.



Fotokvaliteten är inte den bästa men det såg ut som ett träd fullt med små dinglande ormar.
Många hus hade intressanta snirkliga dekorationer runt husens verandor. Tjusigt!
Grisig konst på gågatan Rundle Mall.
Centrala Adelaide var inte riktigt min smak, en del höghus, blandat nytt och gammalt, byggprojekt osv.
Adelaide Oval i bakgrunden (en cricket-arena)
Adelaide Festival Hall.
Pelikaner! I stan! De är inte några småfåglar precis.
Troligen det snyggaste flygplanet jag åkt med.

Kommentarer

cat sa…
Wow! Jag är grymt avundsjuk :-)
Hanna sa…
Ser finare ut än jag minns Adeleide. Men när jag var där regnade det bara. Det påverkar mitt minne av stan. Vingårdarna utanför var iaf fina. Fint plan. Tycker att flygvärdinnorna har fint mönstrade kläder också.
Matilda sa…
Cat >> Vänta då bara tills fotona från Sydney kommer upp... ;)

Hanna >> Regn gör de flesta städerna ganska trista. Samtidigt så är foton duktiga på ljuga. Allt det som jag tyckte mindre om, hamnade liksom inte på bild. Jag har hört att det ska vara fint där ute bland vingårdarna, men det får bli en annan gång (OM det blir en annan gång...)
Ha, jag drömde inatt att jag träffade en kompis som jag inte umgås med längre. Hon hade hört av sin pappa att vi flyttat till Adelaide. När jag vaknade frågade jag min sambo om det inte var i Australien och han trodde det. Mystiskt! Och parentes.

Vad skönt med 20 grader istället för 40, det tycker jag är lite väl varmt.

Ormträdet ser ju skitläskig ut. Brr...

Vad mysiga hus med snirkligheter på. Sånt gillar jag. Och pelikaner, vad coolt att se på nära håll.