Gratis kollektivtrafik

I så väl Adelaide, Wollongong och Sydney finns det gratis kollektivtrafik på vissa linjer eller inom särskilda zoner. Australien är ett väldigt bilburet land, något som troligen bör nämnas i sammanhanget. Stadsplanerna ser dessutom något annorlunda ut från vad vi kanske är vana vid och många bor i en-våningshus vilket gör att städerna breder ut sig på ett annat sätt än här. Men betänkande att Adelaide ska motsvara Stockholm i folkmängd och Wollongong som Malmö är det kul att laborera i tanken huruvida detta skulle fungera i Sverige.

Det har visst pågått olika experiment på olika platser med just gratis kollektivtrafik. Jag läste någonstans att en stad i Baltikum hade inte lyckats öka resandet nämnvärt medan det tredubblades i Kiruna (denna lyx gäller dock inte för besökare).

Personligen tycker jag att det ska vara betydligt billigare att ta buss, tåg, tunnelbana eller spårvagn inom den stad man bor i. En enkelresa med buss känns idag väldigt dyrt och det är ofta fullproppade stadsbussar där folk får stå upp.Samtidigt kan anknytningarna till mindre orter vara väldigt oregelbundna med få passagerare (kanske för att tiderna inte passar och därmed förlitar man sig på bilar). Gratis lokaltrafik är givetvis inte gratis, någon måste betala drivmedel, löner, garagekostnader, reparationer, kundservice... Det har kanske inte heller högsta prioritet när politikerna bråkar om vem som kan skapa flest jobb och höja betygen i skolorna. Men det är ändå en spännande idé.

Är gratis lokaltrafik en lösning på bilismen? Vad skulle få dig att åka mer buss än vad du gör idag?

Kommentarer

bussresande mamma, numera utan busskort sa…
Hej. Jag håller fullständigt med. Det var "mycket bättre förr" när kollektivtrafiken i Malmö låg under kommunen. Det fanns en helhetssyn hos chaufförerna som jag saknar idag. Visserligen är staden mycket större, och jag förstår att alla inte har kolla på alla linjer. Men jag tror ändå att samsynen vore bättre om alla var anställda av samma bolag/kommun. Och tryggare för dem. På så vis vore det också enklare att göra kollektivtrafiken billigare/gratis under de tider då det inte är pendlingstid/rusningstid. Jag tror dock dessvärre att det är en utopi att det alltid ska vara gratis för alla. Om vi inte höjer skatten drastiskt.
Att det tredubblades i Kiruna förvånade mig. Jag skulle tvärtom tänka att man där är mer beroende av sin bil eftersom att man kanske bor lite off eller så. Så fel man kan ha.

Jag tror att om skatten för bil och bensin höjdes skulle fler välja att åka kollektivt. För att de skulle tycka att det blev så dyrt att använda bilen. Men sen tycker jag att kollektivtrafiken också skulle bli billigare.Men jag tror att vi måste komma åt bensinen och bilarna och höja där för att det ska gå. Och kanske ha några gränser och så för att de som bara åker in till stan till jobbet skulle betala mer än de som kanske bodde så att det inte var möjligt att åka kollektivt. Eller nåt. Men det kräver ju väldiga insatser från skatteverket och de resurserna finns ju inte.

Jag bodde ju innan så att jag åkte pendel till Göteborg och det var rätt dyrt. Sen kunde jag ju dra av på skatten för resor till jobbet, men den gränsen höjdes ju så att det inte var möjligt senare. Och nu åker jag ju bara kollektivt också, men det är ju skillnad. Här är det så billigt plus att vi inte har någon bil heller.
cat sa…
Det enda som skulle kunna få mig att helt ställa bilen när jag kör til och från jobbet, är om jag gör en tidsbesparing med kollektivtrafiken. Idag sparar jag väldigt mycket tid på att köra bil och som heltidsarbetande är tid något man ofta lider brist på.
Hanna sa…
Jag tror att det främst är attityder som måste förändras, samt att kollektivtrafiken måste vara utbredd och i tid. Jag tror att punktlighet, pålitlighet och att den går dit man behöver är viktigare än priset. I Stockholm är det eg löjligt billigt att åka med lokaltrafiken och om människor inte väljer det alternativet tror jag det beror på annat än priset.
Matilda sa…
Tack för alla kloka tankar!