Hej halsont!

Jag kanske är något tokig när jag säger att jag är glad att jag blivit förkyld. Allra helst hade jag förstås varit ute i solen och jagat balkongmöbler. Men faktum är att det passar ganska bra (eller mindre dåligt) just nu och det är skönt att den brytit ut. Har gått i flera månader och trott att jag haft en förkylning på gång men det har troligen varit en reaktion på något annat.

Sist jag var dålig var 14 månader sedan. Det är något av ett rekord. Normalt brukar jag vara riktigt förkyld en gång i halvåret. Minst. Vilket får mig att fundera över vilka livsstilsförändringar jag gjort. Jag bor nunmera i en stad med bättre luft än tidigare. Jag äter - med undantag för fisk då och då - i princip vegetarisk kost. Det har blivit mindre bröd och mer ekologisk mat. Jag är inte heller i kontakt med husdjur i samma utsträckning. Om något av detta har haft påverkan på min hälsa vet jag inte. Jag har ändå haft det stressigt periodvis och är fortfarande dålig på att träna regelbundet.

Vad håller er friska?

Kommentarer

Hanna sa…
Förra våren var jag förkyld flera gånger, gärna i samband med längre ledighet. Hade till och med feber vilket inte hänt på många många år. Men nu är det ett år sedan jag var krasslig. Sedan dess har jag börjat äta kött, jag vistas i en otroligt smutsig miljö på jobbet, jag har rest mindre med flyg (med undantag för i somras). Dessutom var det knappt vinter. Ingen aning om vad som funkar. Gissningsvis att hålla sig undan människor och det har jag varit ganska bra på också.
Matilda sa…
Hanna >> Det ligger något i det du säger. Det finns inget universalrecept på att hålla sig frisk - förutom att undvika all mänsklig kontakt. Veckorna innan jag skulle åka till Australien rörde jag mig mest mellan mitt kök och kontoret, för att minimera häsorisken…