Kamp mot det söta?

I Australien angav många av cafékedjorna energivärdet Kj (kilojoule) vid priset. Här är vi ju besatta med att räkna kalorier men det är sällan man ser det utskrivet vid kakorna (tack och lov!?). Jag förmodar att det är någon slags kampanj för folkhälsan att göra folk medvetna med vad de stoppar i sig. Men man kan förstås fråga vem det är som påverkas av det mest - de som redan räknar de här kilojoulen och är extremt noggranna med vad de äter, eller de som anses vara "ohälsosamma"?

Bilden är något suddig, men det kanske är för det bästa. Jag vill helst inte veta hur mycket kalorier där är i det jag äter eftersom jag misstänker att jag nog skulle bli knäpp ganska snart. Å andra sidan så kanske det finns en vits med att märka ut snabbmatskedjornas rätter tydligt. Eftersom jag inte äter på hamburgerkedjor så skulle jag inte blir drabbad. Men fy den som skulle våga sig på att märka upp hembakade kakor på mysiga fik!
Vad tycker ni - hiss eller diss med café-märkning av energiintaget?

Kommentarer