fredag 25 juli 2014

Avatarer och användarnamn

Den vän som introducerade mig för Quizkampen borde ha vetat bättre. Jag blir lätt beroende av spel i digital form. Tetris, Jewel, Pinball, patiens… Jag kan spela det i timmar och behöver ofta avinstallera spelen från datorn och mobiltelefonen för att återgå till en mer normal vardag. Jag hade lätt kunna bli en "gamer" som spenderar timmar framför dators- eller tv-spelet, om det inte hade varit för min avoghet mot våldsspel. Nåväl, det finns förstås värre saker att vara beroende av.

Med just ovan nämnda app så går det att designa egna avatarer. Det vill säga figurer som kan likna en själv eller sitt alterego som byggs utifrån ett antal tillgängliga attribut som hudfärg, ögonform, munnens uttryck, hår och diverse extra attribut. Då måste man förstås pröjsa för den reklamfria varianten. Det verkar finnas nästan 3 miljoner spelare i Sverige, många konton är säkert inaktiva eller gratiskonton men det finns ändå väldigt många personliga avaterar. Jag har utfört min egen icke-statistisktförankrade undersökning i detta spel. Ansiktena är både fantasi och verklighet, några vänner har gjort avatarer baserade på sin egen hårfärg och frisyr. Det går inte riktigt att få till ett ansikte som är identiskt till ens eget, det existerar till exempel bara en ansiktsform - klotrunt. Baserat på spelet skulle man kunna tro att förutom hipsters med stora skägg så finns det väldigt många personer i Sverige med dreadlocks.

Användarnamnen är också spännande att fundera över. Utan att lämna ut några alias så finns det en hel del innovativa alias, som jag förmodar att det finns i alla andra spel och forum. Är ett namn redan tagit verkar man lösa problematiken med att lägga på några siffror, ibland till synes slumpmässigt och ibland tycks det vara hela eller delar av födelsedatumet. Några baserar sitt alias på en ort de gissningsvis bor på eller kommer från. Andra använder sina riktiga namn, det händer att man kan se förnamn, efternamn och födelseår kombinerat. Det kan givetvis vara påhittat, men det går säkerligen att spåra ett antal användare i verkligheten genom endast dessa uppgifter.

Det finns även de som insett att de kan använda appen/spelet som en potentiell datingarena. Förutom att skicka chattmeddelanden så går det visst att ha ett användarnamn som indikerar på att spelaren är singel och söker partner. Spelade med en sådan person en gång, men personen gav upp direkt, troligen för att min avatar inte stämde överens med personens drömavatar.

Egentligen fyller avataren ingen funktion alls i spelet. Det är bara en "kul grej". Namnet däremot är nog ganska behändigt för den som vill hitta en specifik person att utmana. Jag har här bara sammanfattat mina egna observationer, men fFör den som vill fördjupa sig lite mer i avatarer så finns bland annat antropologen Tom Boellstorffs bok Coming of Age in Second Life om online communities. Dessutom har etnologen Charlotte Hagström skrivit några artiklar om namn i World of Warcraft. Två att kolla upp är Naming me, naming you: Personal Names, online signatures and cultural meaning, samt Namn och normer bland alver och orcher.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Ojdå. Inte visste jag att det var så viktigt med sådana saker. Själv har jag en alldeles blå gubbe i quizkampen och heter det som jag alltid kallat mig sedan jag var liten och det här med nätet tog sin begynnelse. Typ på den tiden då Qurinius var ståthållare i Syrien och det bestämdes att hela världen skulle skattskrivas... Nej okej, riktigt så gammal är jag inte. Jag heter thelottiz i Quizkampen, om du vågar utmana mig. :)

Matilda sa...

Lotta >> Nja viktigt är det kanske inte, men det är spännande att analysera och fundera kring.
Du är utmanad! ;)

Ewa sa...

Jag heter wbrnn om du vill spela!