lördag 16 augusti 2014

Tidtabellens baksida

För ett tag sedan kom jag i konversation med en  en busschaufför som berättade hur upphandlingar hade preassat ner en runda från 25 minuter (vilket var i snålaste lager) till 20 och sedan till 15 samtidigt som hastighetsskyltarna fått längre tal. Det var en matematik chaufförerna inte kunde få ihop. De fick med sig chefen i en personbil och körde sträckan på 23 minuter utan stopp för på och avstigande passagerare. Tiden har nu justerats uppåt en aning men nu är bussarna också bussgodsfilialer vilket innebär att busschaufförerna hämtar och lämnar paket på rundorna vilket medför fler stopp och svårigheter att hålla tiden.

Är det detta som kallas satsning på kollektivtrafik? För min del spelar det egentligen inte någon roll på en bussresa tar 20 minuter eller 25 minuter enligt tidtabellen. Däremot vill jag åka säkert med en chaffis som inte är stressad och inte behöva planera in en regelbunden försening i resrutten bara för att vinnaren av en upphandling varit tidsoptimist. Det är märkligt, mycket märkligt, att det inte satsas mer för att kollektivtrafiken ska gynna resenärer och miljön, i stället för någons plånbok.


2 kommentarer:

cat sa...

Tycker alltid att det är plånboken som styr oavsett vad det handlar om. Fast inte om det är "representation" för politikens högdjur. Då sparas det inte på kråset precis.

Matilda sa...

Cat >> "Representation" känns som ett annat ord för "muta". Känns helt omotiverat att det ska bjudas till så stort för att politiker ska få igenom lite beslut...
Mer sunt förnuft och mindre plånbokspolitik hade vi nog alla mått lite bra av