måndag 29 september 2014

Att skapa behov där inget behövs

Jag fick ett erbjudande om att få en gratis brödkniv om jag köpte dammsugarpåsar. Brödkniv och dammsugare känns inte så logiskt. Den enda länken jag kan se är att efter man skurit några skivor bröd så kanske man vill dammsuga upp smulorna.

Brödkniven inte mig att spontanköpa dammsugarpåsar. Jag behöver sällan byta påse i min maskin och har inte inhandlat nya på drygt 5-6 år, alltså sedan jag köpte dammsugaren och ett 10-pack påsar. Att hamstra dammsugarpåsar är inte särskilt nödvändigt. Vilket även detta företag måste ha begripit och därför försöker få mig att öka min förbrukan av påsar genom att locka med brödkniv. Det enda som skulle kunna öka min förbrukningstakt är om jag skaffade husdjur igen och drog in mer grus utifrån. Eller möjligen då om min brödkniv skulle gå sönder.

4 kommentarer:

cat sa...

Nu för tiden säljs ju dessutom så mycket bröd färdigskivat att kniv har blivit överflödigt. Kanske inte för de som bakar själv dock.

Hanna sa...

Det är verkligen lustigt det där med vad försäljarna försöker motivera konsumenterna med. Kombinationsaffärer.

Matilda sa...

Cat >> Det har du rätt i. Kanske är det dålig åtgång på nyproducerade brödknivar och man därför vill ge bort dem?

Hanna >> Verkligen!

Linda i Berlin sa...

Sånt där stör jag mig på. Samma när det görs reklam för att prenumerera på en tidning och de lockar med diverse produkter. Jag har faktiskt aldrig varit i behov av de produkter som erbjuds vid nyprenumeration. Och alla dessa väskor som finns (fanns förr?) när en vill prenumerera på något.

Inte nåt som rör ämnet, men hur gick det med grannens sopor?