Herrcyklar och cykelkorgar

Härrom dagen såg jag några barn cykla på avstånd. Det var omöjligt att avgöra barnens kön, vilket inte heller är särskilt relevant. Cyklarnas "kön" däremot var lättare att avgöra. Vinkeln på cykelstängerna mellan sadel och styre är lite avslöjande. Herrarnas brukar vara horisontell medan damernas ha en lutande. Exakt varför är jag osäker, men jag misstänker att det har med långa kjolar och klänningar att göra som var bruklig klädsel för kvinnor förr i tiden. Man kan ju undra om det finns särskilda herrcyklar i Skottland för män med kilt.

Nåväl. Det som mina ögon drogs mot var cykelkorgarna. De så kallade tjej-cyklarna hade korg men inte pojkcykeln. Någon dag senare uppmärksammade jag samma företeelse. Även på vuxnas cyklar är det betydligt vanligare med korgar på kvinnornas pedal-fordon, med undantag för sportmodellerna. Även här kan man ju misstänka att det är några historiska faktorer bakom korgarnas vara och icke-vara.

Jag tycker själv att korgen är väldigt praktisk att frakta saker i. Så varför finns det inte på fler cyklar? Fraktar män inte saker? Är korgen för associerad med "kvinnosysslor"? Finns det fortfarande ett behov eller en funktion att ha uppdelningen herr- och damcyklar och pojk- och flickcyklar? Är det dags att fokusera enbart på unisex-cyklar?

Kommentarer

Åsa sa…
Jag kan låta meddela att ditt fadderbarn har korg på sin cykel och är mäkta stolt över det.
Matilda sa…
Åsa >> Tummen upp! :)
Anonym sa…
Ja detta är ju konstigt! Min sambo brukar låna min cykel när han ska skjutsa till förskolan (till mitt stora förtret eftersom jag då får cykla på hans obekväma, korglösa åbäke) eftersom han annars måste ta förskolepackningen på magen för att inte klämma sonen alldeles. Dumt.
Fler korgar på herrcyklarna! Varför skulle det vara "kvinnligt" med packning? Det är ju mest männen som vill ha en hel bil att frakta runt sina prylar med.
Matilda sa…
Händelsevis >> Kanske dags för din sambo att skaffa sig en egen cykel med korg alternativt en korg till sin cykel? ;)
Haha, ja visst är det konstigt att de ska ha en HEL bil. Det borde ju räcka med en liten en, typ EPA-traktor?
Ewa sa…
Ramens utformning på damcykeln är mycket riktigt för att man ska kunna ha kjol. Tycker även att den är bekvämare att ta sig upp på och man slipper slå i sina ädlare delar om man ramlar framåt. Egentligen tycker man ju att det vore bäst om alla cyklar var utformade som damcyklar, men då var det ju det här med stabilitet... Herrcyklarna är stabilare och något lättare p.g.a. det.

Cykelkorg är helt oumbärligt när man bara har cykel och ska handla, frakta barn etc. Absolut kvinnligt kodat med korg fram. Korg på sidan eller pakethållaren kanske går an för män? Hsh så har jag insett att korg kanske inte är så lämpligt när man ska cykla snabbt och studsa upp och ner för trottoarkanter (läs: turfa). Min gick nämligen sönder. (Tror att jag ska beställa en som är enkel att ta av för att cykeln ska fylla alla funktioner.) Män kanske antas vilja cykla snabbt?? Medan kvinnor mer sällan (än män i alla fall) kör bil och därför behöver frakta saker. Har man barn (absolut kvinnligt kodat även om det blir bättre) i stol är det dessutom omöjligt att bära ryggsäck så då behövs det en korg.
Matilda sa…
Ewa >> Den damcykelsmodellen jag har är helt hopplös för turfande. Den är tung, har bara tre växlar, går inte riktigt att komma upp i hög hastighet, gillar inte hårda studsar över trottoarkanter... Är dock imponerad att du lyckades ha sönder din cykelkorg!
När du säger det så förstår jag att det nog är lite knepigt att ha rygga och barn bakom sig på cykeln, har bara inte tänkt på det innan :D
Sammanfattningsvis: fler korgar åt män och snabbare cyklar åt kvinnor?