Norrskenet

När jag var på Island så såg jag äntligen norrskenet för första gången. Eller ja, antagligen för första gången. Jag insåg liksom att norrskenet, eller aurora borealis, inte riktigt ser ut som jag trott. Till exempel så är det inte grönt. Eller jo, det kan vara grönt, det kan vara en himla massa färger. Men oftast, förklarade vår guide, är det vitt. Och eftersom jag gått och letat efter något grönt på himmelen har jag alltså brutalt misslyckats att se detta ljusfenomen. Det gröna framträder visst främst i kameran.

Ja, jag är lite besviken. Det här skenet är helt klart alldeles för hajpat. Därtill är jag besviken på att min kamera inte lyckades ta några bilder alls. Antingen vägrade den blankt att ta några bilder eller så tog den helt svarta. Trots att jag försökte göra exakt de inställningarna som herrn i affären där jag inhandlade kameran berättade jag skulle göra. Det verkar som att det var alldeles för mörkt där ute i den isländska ödemarken. Jag kanske får gå på fotokurs hos Hanna som lyckats fånga norrskenet betydligt bättre, och i en stadsmiljö.

Som en brasklapp får jag väl tillägga att det kan ju vara så att jag inte såg det mest imponerande norrskenet. Så det kan ju vara så att jag ändrar åsikt i framtiden.

Kommentarer

Ewa sa…
Jag tror man måste ha en väldigt bra kamera för att fånga norrskenet och dessutom göra rätt inställningar. Man kan se norrsken i Umeå också då och då, så det kan mycket väl tänkas att du sett det. Ibland bara som en vit strimma över himlen. Norrskenet är lättare att se där det är riktigt mörkt och jag skulle gissa att det är lättare att fotografera där det är mörkt också eftersom det inte finns några andra störande ljuskällor.
Matilda sa…
Ewa >> Hmmm, det var nästan bäckmörkt ute i ingenmansland. Det var som att kameran inte kunde hitta något att fokusera på. Men jag kanske ska ta och läsa instruktionsboken lite bättre....
Anonym sa…
Åh men ibland kan det vara helt fantastiskt grönt även för blotta ögat! Jag har bara sett det en gång men då var det som en kupol av sprakande böljande färger. Massor med grönt, lite lila och rött. Men jag tror vi hade en väldig tur!
Har du kollat in hos Jonna Jinton? Hon har ofta norrskensbilder.
Matilda sa…
Händelsevis >> Då ser jag fram emot ett nytt försök med sprakande böljande färger.
Jo av en slump hamnade jag på hennes blogg igår. Det var fina bilder.
Haha, ja jag förstår att du inte blev så övertygad. Men jag lovar att det är häftigt när du ser ett riktigt vackert, grönt norrsken. Första gången jag såg ett var jag kanske 10-11 år och var på väg hem från en kompis. Jag blev skiträdd för jag trodde att det var en drake på himlen :)