Hotellfrukost

Jag reste i tjänsten förra veckan och bodde en natt på hotell. Trevligt nog ingick hotellfrukost. Matsalen öppnade dock klockan 7.00 och jag var tvungen att vara någonstans absolut senast kl 9.00. Detta gjorde frukosten till en ganska hastig affär så att jag kunde hinna med byten i kollektivtrafiken. 

Runt om mig i salen fanns andra som jag antog reste i tjänsten, flera var på plats några minuter innan öppning. En normal arbetsdag börjar ju klockan 8.00, även om möten kanske tidigast hålls en timme senare. Nu vet jag inte om det här är en standardtid för hotellfrukostar på veckodagar, men det tycktes mig som en ganska sen frukosttid. Kan det tänkas att hotellfrukostar är osynkade med arbetstider på kontor? Eller är det jag som går upp och således vill börja jobba alldeles för tidigt på morgonen?

Kommentarer

Tidiga mamman sa…
Det brukar gå bra att berätta i receptionen att man måste iväg tidigt. De gör då som så att antingen får du frukost på sängen, en frukostpåse att ta med, eller så får du "smita in" tidigare i matsalen. De är sällan omöjliga, så våga fråga!
cat sa…
Har aldrig haft bekymret de få gånger jag rest i tjänsten. Mötena var som tur var inbokade lite senare på morgonen.
Matilda sa…
Mamma >> Det tål att läggas på minnet, tack.

Cat >> Kanske är mötestider normalt sett styrda av hotellfrukosten?
Hotellfrukosten är en viktig del, om inte den viktigaste, i en hotellvistelse tycker jag. Och därför ser jag alltid till att kolla tiderna innan jag bokar hotellet. Om det inte går, säg att där du jobbar har de ett avtal med ett speciellt hotell, så brukar jag alltid fråga i receptionen när frukosten serveras och när det är sent säger jag med spelad förvåning att ojoj, hur ska jag då hinna? Haha, nä men som mamma här ovan säger så brukar det alltid finnas frukost för tidiga fåglar på något sätt.
Matilda sa…
Linda >> Jo precis! Därför blir jag alltid förvånad hur hotell utomlands har tagit bort den ur sin service.
Jag ska försöka mig på lite panikögon nästa gång ;)