Uppkopplad mobil

Jag införskaffade en ny mobiltelefon för några månader sedan och även om det var en mycket enkel modell så var det en stor uppgradering från förgående. Det verkar till och med som att jag lyckats få en telefon som kan tänka själv och som lever sitt eget liv. Inte att den går och sätter på vattenkokaren innan den väcker mig till frukosten, eller att den har djupa filosofiska samtal med mig. Men varje natt mellan klockan ett och tre så kopplar den upp sig mot internet för en mikrosekund. Trots att både wifi och dataanvändning är avstängda så kopplar den på något sätt upp sig. Jag vet det för att den på den här kortkorta stunden lyckas hämta chatmeddelanden och spelnotifieringar. Vid något tillfälle har jag varit vaken och sträckt mig efter telefonen direkt bara för att inse att den inte längre är uppkopplad. 

Det hela är mystiskt. Den har även lyckats koppla upp sig utomlands trots strikta inställningar. Jag förstår inte varför den gör så, eller vad det är den egentligen hittar på den där millisekunden. Kanske förbereder den ett övertagande av världen. Snart är vi alla slavar till tekniken på riktigt...

Kommentarer

tekniska mamman sa…
Tips. Gå in och kolla uppdateringsinställningarna i någon installationsmeny. Där ska du kunna ange att den aldrig ska uppdatera program eller annat av sig själv, utan den ska vara kopplad till WiFi för att det ska fungera.
cat sa…
Jag säger som ovan. Annars får de hjälpa dig i någon mobilaffär.
Mycket mystiskt och irriterande. Jag slår alltid av min telefon i flygplansläge på nätterna och då hoppas jag att den inte kan arbeta själv med såna saker. Även om den pga av sitt märke är lite lustig men det har inte med mobilen att göra utan sin tillverkare. Hoppas att det löser sig med den tekniska mammans tips.
Matilda sa…
Mamma >> Funkade inte.

Cat >> Jo jag får väl fråga där jag köpte den.

Linda >> Flygplansläge låter smart! Borde nog göra så oftare.