Vingummi och julafton

Downton Abbey te.
God jul! Eller kanske mer korrekt: god post-jul? Hoppas ni hade en avkopplande julafton och juldag, alternativt har tid att återhämta er nu i långhelgen.

För min del har det blivit mycket mat, många pepparkakor och lussebullar. En gäst tog med sig en fantastiskt god och mäktig saffranskladdkaka. Och så har jag frossat i Downton Abbey-te av julsorten (mycket dyrt men gott). Och så har det spelats Fluxx, ett annorlunda kortspel där reglerna ändras konstant.

En fråga som uppstod igår var: varför heter det vingummi? Det konstaterades relativt snabbt att godiset inte innehåller vin. En teori som lanserades var att det kanske innehåller vinsyra. Men när jag gör lite undersökningar så hävdar faktiskt en stor vingummi-försäljare att deras produkt faktiskt innehåller lite vin, men att alkoholen försvinner i produktionen. Vissa godisproducenter tycks ha lite vin i sitt gottis, men andra verkar skippa det. Vilket ställer frågan - kan man kalla det för vingummi om det inte innehåller vin? Räcker det med att smak, utseende och konsistens stämmer överens?

För mig är det förstås strunt samma, jag äter inte vingummin... Men god jul ändå!

Kommentarer