Kulturell kapitalism?


Det fina vädret slog till i veckan och bloggandet har nerprioriterats till förmån av vårvädring av cykeln. Hoppas att ni haft en lika härlig helg. Jag blev tipsad i veckan om den här mini-föreläsningen av filosofen Slavoj Žižek som är fint och pedagogiskt animerad, First as tragedy, then as farce. Så nu tipsar jag vidare! Det är en intressant betraktelse om våra konsumtionsvanor, välgörenhet och etik. Žižek talar om kulturell kapitalism som han menar inträdde efter 1968 där konsumtionen idag erbjuder allt det som tidigare var lite alternativt och kopplat till anti-konsumtion. Till exempel etik, välgörenhet, miljömedvetenhet... Just välgörenhetsbegreppet är det som problematiseras. Lösningen borde snarare vara att ändra om hela samhället så att fattigdom inte kan existera, om jag förstår honom rätt.

Berätta gärna vilka funderingar ni får och tolkningar ni gör av den här filmen.

Argumenten får mig att tänka på Warren Belascos studier. Nu var det ett tag sedan jag läste honom och då har det varit fragmentariskt, men jag tänker att boken Appetite for Change: How the counterculture took on the food industry kan vara en bra bakgrundsberättelse till ovanstående film.

Kommentarer