Arundel Castle

Efter tips av bland annat turistbroschyrer och Bara Brittiskt så har jag nu äntligen tagit mig till Arundel Castle i södra England. Och det var väl värt tågresan på drygt 1,5 timmar. Det råder fotografiförbud inne i slottet eftersom det är the Duke of Norfolks hem (vad nu hertigen av Norfolk gör i Sussex...). Ni får alltså njuta av exteriörbilder och lita på mig när jag säger att biblioteket är riktigt mysigt.

Slottet har en tusenårig historia men har förstås ändrats över tiden. Drottning Victoria övernattade här någon vecka och inför det besöket så renoverade man en våning till henne och prins Albert. Man höll på med den renoveringen i två år, så snacka om att kungligheter behöver ha god framförhållning inför sina besök.Vilken osis det hade varit om besöket ställts in i sista stund...
Arundel.
Det pågick påskfirande med tema "normans and crusaders", men det var inte så mycket aktivitets som jag personligen hoppats på. Väntade mig lite re-enactment av slag. Men det var lite aktiviteter och en mindre medeltidsmarknad, vilket förvisso var trevligt.
Påskliljorna blommade fint runt slottet.

Utsikt från the keep.
Arundel cathedral i bakgrunden.

Fontän med krona på toppen.

Kommentarer

Ewa sa…
"- Åh, ska vi ta en liten tur till Sussex om TVÅ ÅR?
- Ja, det låter trevligt. Jag bokar in det i kalendern."

Jeeez...
cat sa…
Dessa gamla fantastiska engelska slott och herresäten!
Matilda sa…
Ewa >> Haha! Eller:
"- Madam, du borde nog hälsa på the duke of Norfolk. Han vill så gärna ha lite kunglig glans över Sussex. Och så var det var ett tag sedan han bjöd på middag, det blir så orättvist för de andra dukarna som ers nåd hälsar på oftare.
- Men jag har hört att han har ett så rysligt gammeldags slott.
- Ska vi ge honom ett ultimatum? Renovera och få drottningbesök om ett år?
- Säg två år, så blir det en ordentlig upprustning."

Cat >> Kan man någonsin få nog?
Anonym sa…
Åh, tack för omnämnandet. Så kul att du gillade det. :)
Åh, tack, detta missade jag.