Sångtextanalys del XII: Slit och släng
Jag snubblade över låten Slit och släng med Siw Malmkvist och Hep Stars från mitten av 1960-talet som visst fortfarande dyker upp i allsångssammanhang. Musiken känns igen från Lucky lips. Återvinna kan de i alla fall i musikbranschen. Och på tal om återvinning, vi måste titta in på textens tema:
"I tidningar och P2 tutar folk från morrn till kväll,
Om du vill fixa framgång skall din stil va rationell,
Att va inne på det viset tycks ha blivit din refräng
För du har börjat leva efter mottot slit och släng."
Första versen kopplar samman mode och framgång med begreppet "slit och släng". Jag upplever inte riktigt att det idag är så hetsigt med att följa trender i syfte att framstå som "rationell" och kratta sin egen karriärväg. Men oavsett om modet använts för att uttrycka egen identitet och/eller social samhörighet så nås vi budskap om den konstant. Vi spolar vidare till refrängen:
"Slit och släng din bästa Cadillac
slit och släng din fina båt
Slit och släng din toppen Bongalow
det skrattar jag blott åt
Om du tycker du är skön när du förstör varenda peng
Så får det bli din egen business: fortsatt slit och släng."
Men så är det ju så mycket mer än kläder som knappt hinns nötas innan garderoben måste uppdateras. Det är bilar, mobiltelefoner, datorer, boende med mera som uppdateras. Kanske är det detta som förändrats idag. Vi hinner inte slita ut det innan det uppgraderas. Eller så har manicken ett inprogrammerat planerat åldrande som gör att de på utsidan inte hinner nötas men insidan blir pensionär innan grejen ens hinner upp i skolåldern.
Vi hoppar nästa vers för där svänger låten till ett kärlekstema, dock med lite girl power: killen sliter och slänger visst med andra tjejer, men den här tjejen köper inte den devisen. Nu saknar visserligen låten starkare koppling till miljö för att kvala in på vårt miljö-soundtrack, men den delar ändå ut en och annan konsumtionskritisk känga i trallvänligt format.
"I tidningar och P2 tutar folk från morrn till kväll,
Om du vill fixa framgång skall din stil va rationell,
Att va inne på det viset tycks ha blivit din refräng
För du har börjat leva efter mottot slit och släng."
Första versen kopplar samman mode och framgång med begreppet "slit och släng". Jag upplever inte riktigt att det idag är så hetsigt med att följa trender i syfte att framstå som "rationell" och kratta sin egen karriärväg. Men oavsett om modet använts för att uttrycka egen identitet och/eller social samhörighet så nås vi budskap om den konstant. Vi spolar vidare till refrängen:
"Slit och släng din bästa Cadillac
slit och släng din fina båt
Slit och släng din toppen Bongalow
det skrattar jag blott åt
Om du tycker du är skön när du förstör varenda peng
Så får det bli din egen business: fortsatt slit och släng."
Men så är det ju så mycket mer än kläder som knappt hinns nötas innan garderoben måste uppdateras. Det är bilar, mobiltelefoner, datorer, boende med mera som uppdateras. Kanske är det detta som förändrats idag. Vi hinner inte slita ut det innan det uppgraderas. Eller så har manicken ett inprogrammerat planerat åldrande som gör att de på utsidan inte hinner nötas men insidan blir pensionär innan grejen ens hinner upp i skolåldern.
Vi hoppar nästa vers för där svänger låten till ett kärlekstema, dock med lite girl power: killen sliter och slänger visst med andra tjejer, men den här tjejen köper inte den devisen. Nu saknar visserligen låten starkare koppling till miljö för att kvala in på vårt miljö-soundtrack, men den delar ändå ut en och annan konsumtionskritisk känga i trallvänligt format.
Kommentarer