Pamplona

Start för tjurrusningen.
Stadshuset i Pamplona.
Pamplona - eller Iruña på baskiska - är ganska mest känt för tjurrusningarna (Encierro) som äger rum varje dag i en hel vecka. Tjurarna rusar på morgonen genom centrala stan - tillsammans med en massa galna människor som försöker låta bli stångade - till en arena. På eftermiddagen blir det tjurfäktning och därmed också slutet för tjurarna. Det är en väldigt grym tradition och den går tydligen inte helt okritiserad. Min baskiska vän menade att det främst är en spansk tradition och att man i vissa delar av Baskien förbjudit tjurfäktning.


Det här ståndet tycktes bara sälja vitlök och var placerat utanför en kyrka. Mycket mystiskt. Kanske hemsöks kyrkan av vampyrer?
St Fermín, det är under festivalen i hans ära som tjurrusningen äger rum.

Sista bilden visar var tjurarna hålls innan de släpps iväg för att springa genom staden. Detta är också sista bilden jag hann ta i Pamplona för därefter lyckas jag med konststycket att svimma efter att ha missat ett trappsteg och vrickat till foten. Jag har problem med lågt blodtryck och doktorn jag träffade efteråt trodde att blodtrycket sjunkit extra mycket på grund av smärtan. Så tyvärr blev det inte mer sightseeing denna dag utan det bar av till vårdcentralen (som denna lördagseftermiddag inte hade några besökare och jag kom in till doktorn bara någon minut efter ha anmält mig i receptionen!). Ett dygn senare kunde jag dock gå på foten normalt igen.

Kommentarer

cat sa…
Vad tråkigt att du svimmade och gjorde dig illa. Om tjurrusning har jag bara ett ord att säga, djurplågeri.
Hoppas att du får en fin helg.
Matilda sa…
Cat >> Ja det är verkligen grymt mot djuren! Jag trodde i min naivitet att de gjorde det här endast en gång om året, men för den här festivalen gör man det varje dag i sju dagar! Det är en himla massa tjurar som springer gatlopp och sedan dödas på arenan. usch!
görel sa…
vad ska en säga. människans grymhet har inga gränser, inte ens i våra lite mer upplysta tid.
jag bugar och tackar för alla fina bilder och intressanta texter från din resa.