Radiolyssnande på nytt sätt

Ett tag lyssnade jag på radio dagligen. Jag hade full koll på olika program, vilka som var värda och lyssna på och vilka jag ville undvika. Vid någon flytt måste jag ha ställt radion någon annanstans än i köket och sedan dess har mitt radiolyssnande sjunkit drastiskt. Det senaste året har jag börjat streama P2 klassiskt på datorn eftersom det inte är något prat och sällan sång. Efter ett tips så lyssnar jag ibland på BBC Radio 1 och roas över britternas tävlingar (AlphabetiCall är en favorit). Så laddade jag ner appen Sveriges Radio Play och började lyssna på P3 under matlagningen igen. Nu har jag fått en ny "vän" i köket.

Jag är lyrisk. Jag har precis hittat att SR har lagt upp gamla program i sin app. Det går att lyssna på "gamla" P3-klassiker som Hej Domstol, Cirkus Kiev, Kvällspasset m.m. Ett mysterium är att Så funkar det (med Anders och Måns) inte finns med, men jag har mailat till Sveriges Radio och önskat detta. Men jag viss passa på och tipsa om Detektiverna i P1 från 2011 där klassiska detektivberättelser givits en ny tappning och det gäller att gissa originalbok, författare och detektiv.

Vad lyssnar du på för radioprogram? Och hur lyssnar du på radio?

Kommentarer

Unknown sa…
Jag lyssnar i SRs app. Jag lyssnar på lunchekot på morgonen, vilket passar bra pga tidsskillnaden. Kropp & Själ och Stil i P1 är också "måsten". Jag tycker ofta att vetenskapsradions program är bra att somna till.
ullrika sa…
Jag lyssnar som poddar: P1 Dokumentär, Språket, På minuten i huvudsak. Och Sommar lyssnar jag alltid på i efterhand som pod!

Mammas nya kille lyssnade jag ALLA avsnitt som fanns. Och grät av skratt. Har du hört Olof Westlings Sommarprogram? Minns inte vilket år det var men ojoj... U N D E R B A R T ! ! Han gjorde ett Vinter sen också och det försökte jag lyssna på i bilen men det gick inte... höll ju på att köra av vägen!
cat sa…
Radio har aldrig riktigt varit mitt medieval. Det enda ställe jag aktivt lyssnar på radio är i bilen och då är jag tyvärr utlämnad till de mer eller mindre usla morgonprogram som finns i etern.
Matilda sa…
Ylva >> Måste erkänna att P1 känns så "vuxet" för mig, men jag kanske borde avliva mina fördomar och ge kanalen en ärlig chans. Jag kanske hittar många guldkorn!

Ullrika >> Jag fastnade aldrig för Mammas nya kille, men jag kanske borde ge även den en ny chans. Skrattar jag inte så måste det vara fel på min humor, alla verkar digga Klungan nämligen.

Cat >> Om du har en bil modell äldre så kanske du kan köra blandband istället för radio?
ullrika sa…
Haha! Nä du, det är knappast fel på dig för att du har en annan humor! Jag t ex är rätt oförtjänt i Filip å Fredrik och det är jag ganska ensam om.. men det kanske ÄR fel på mig iofs... :/
Matilda sa…
Ullrika >> Jag gjorde ett nytt försök. Lyssnade på ett halvt avsnitt av "Mammas nya kille". Skrattade inte en enda gång. Inte ens när Folklivsfanatikern Job var på.
Jag undrar om humor kan vara geografisk, alltså typ skånsk och norrländsk humor, att den tilltalar folk från närområdet?