Vikten av återkoppling
Email är ju ett smidigt sätt att kommunicera men inte alltid det effektivaste. Jag mailade en butik för att få hjälp med att säga upp en försäkring som tecknades i samband med ett köp. I vanliga fall hade jag kontaktat försäkringsbolaget direkt men hittad inte rätt kontaktuppgifter. Inget svar. När jag ringer dem nästan tre veckor senare visar det sig att de sagt upp försäkringen och fått en bekräftelse från bolaget, vilket de inte har återkopplat detta till mig. De bad inte om ursäkt för att de inte svarade på mailet, men de har förvisso utfört den efterfrågade servicen.
Här uppstår olika funderingar:
A) Olika kommunikationsmetoder fyller olika syften. När bör man maila och när bör man ringa?
B) Vilken kommunikationsmetod föredrar de olika servicesektorerna? Mail, telefon, chat eller personligt besök?
C) I vilka fall förordas fax?
D) Ska man ens förvänta sig återkoppling?
Kommentarer
Jag föredrar också mail, då slipper man sitta i telefonköer under arbetstid.
Högst märkligt beteende i fallet du beskriver. Blir lite nyfiken, vad var det för företag? De flesta stora butiker (kedjor) har policys för hur ärenden ska hanteras, det känns som att du hamnat mellan stolar?! Eller hos fel person?