2015 i retrospekt

Vårblommor i London.
2015 var något lugnare än tidigare år. Det senaste halvåret har jag känt mig ganska tillfreds med den sociala tillvaron. Jobbet har varit lite upp och ner, förvisso hör det till doktorerandet, allt känns inte perfekt i fyra år. Men en 13-dagarssvit med huvudvärk var inget roligt och påminde mig om vikten av att handbromsar och inrutade scheman är nödvändiga. De uppsatta målen om skidåkning och te-inköps-ransonering infriades, medan det varken blev Berlin-resa eller mer tid och ro för skönlitteratur. Istället arrangerade jag en 30-talsfest och hälsade på en vän i Baskien.

Premiärer: Längdskidåkning, deltagande i sportrelaterad tävling (ja, Turf räknas) samt undervisning på engelska.
Första gången på skidor. Någonsin.

Klimatosmarta resor: London, Spanien och Italien.

Årets "äntligen": Kalligrafikurs och ett samiskt bidrag i Melodifestivalen.

Årets mest otippade: Volleybollträning nästan varje vecka med kollegor vilket måste vara den mest regelbundna träningsformen jag ägnat mig åt sedan skolans obligatoriska gympalektioner.

Årets upptäckter: Streamande av BBC Radio 1 samt Sveriges Radios app.

Årets förälskelser: Trondheim och en hatt.

Årets bästa låtar: Kygo - Stole the show och Walk the Moon - Shut up and dance.
Trondheim

Teaterupplevelser: Musikalen Sällskapsresan (Malmö), S.E.N.S.E. (Skellefteå) och Hamlet (streamad från London).

Förberedelser inför 2016: Förlagskontakter och offerter - slutet på doktorandstudierna kommer allt närmre!

Sverigeexpansion: från Malmö i söder till Skellefteå i norr, från Uppsala/sthlm i öster till Östersund i väster samt tågavstickare till både Trondheim (semester) och Köpenhamn (jobb).
Arundel Castle.

Antal blogginlägg: 157 stycken.

Årets mest uppmärksammade blogginlägg: Över 400 har visst varit intresserade av min sångtextanalys av Lill Lindfors En man i byrån.

Gott nytt år på er! Om någon dag får ni veta vilka spännande saker som väntar i 2016.

Eldfyrverkerier vid Guggenheim i Bilbao.

Kommentarer