tisdag 15 december 2015

Klimat-o-ekonomisk reklam

Om man tittar nära på detta kuvert finns en förtryckt stämpel som säger "Klimatekonomiskt". Det känns som att jag fått från Postkodlotteriet varje vecka på sistone (obs subjektiv upplevelse). Varje utskick har innehållit ett brev och ett svarskuvert. Eftersom jag vill sopsortera så gott det går måste jag alltså öppna försändelsen och riva bort mina personuppgifter från "brevet" och sedan kasta pappret i pappersinsamlingen och kuverten i hushållssoporna. För mig veterligen har de inte hittat något lim till kuverten som gör att de kan återvinnas. Eller har jag fel?

Det kan väl inte anses som klimatekonomiskt att skicka ut hundratusentals kuvert så här ofta när de flesta kommer att gå i soporna? Hur legitimerar man det här i framtiden? 
- Berätta hur det var förr gammelmoster!
- Ja du lilla vän, vi tryckte upp en massa papper och skickade runt dem i hela landet och sen slängdes majoriteten direkt i soporna. Och så köpte vi massa mat men slängde en fjärdedel för att vi hann inte äta upp den. Och så bråkade vi lite om vi skulle låta jordens temperatur höjas med 1,5 grader eller 2 grader utan att sluta använda olja.

Jag har sagt det förut: varför måste jag aktivt avsäga mig denna slags utskick? Varför kan det inte vara de som vill få reklam som måste anstränga sig för att få den?

Jag hade hoppats på att följa upp mysteriet om Nisses pannkakor idag då jag var tillbaka i den byggnaden, men lapparna var spårlöst borta. Nu kan jag alltså bara spekulera i om Nisse fick sina julpannkakor.

Blogger har infört en ny funktion där man kan "highlighta" (finns det ett bättre ord på svenska?) ett särskilt inlägg. Jag planerar i framtiden att varje månad plocka upp ett inlägg från arkivet som glömts bort eller som känns särskilt aktuellt. Inlägget kan ni finna till vänster i sidomenyn under "Månadens tillbakablick". Mycket nöje!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Håller med dig men har inga svar på mysteriet... :) Dock borde det vara mera NUDGING för bra val även vad gäller detta. Att man måste göra ett aktivt val för att få skiten levererad så att säga... :) Vi väljer ju ofta enklaste vägen men den är ju tyvärr ofta inte den miljövänligaste eller klimatsmartaste...

bella sa...

ja jisses ja, inte är det särskilt klimatsmart. och precis rätt ang. att dom skickar skiten till en utan att en bett om det.
på samma sätt blir jag irriterad över alla dessa telefonförsäljare som sliter i en när man går och handlar. jag menar, om amn är intresserad av ett nytt abbonnemang går en väl in i affärn osv.
tycker dina julklappstippskalender varit bra och kul. samma tankar har jag. är vi klonade, du och jag???

Matilda sa...

Camilla >> Nudging låter mycket intressant och klokt!

Bella >> Ja de där telefonförsäljarna verkar ha ett otacksamt jobb, men liksom du vill inte jag heller ha med dem att göra.
Haha, ja tänk om alla hade en klon någonstans i landet ;)