Elvispar

Elvisp med degkrokar.
I helgen bakade jag bullar. Det händer inte så ofta längre, men en tillfredställelse infaller sig alltid efteråt. För det finns inget godare en varmt nybakat bröd. Det skulle i så fall vara varma nybakade kanelbullar.

Jag äger ingen hushållsassistent och knåda deg för hand går väl an några minuter men är inte jätteroligt. Så elvispen och degkrokarna åkte fram. Och då inträffade ju samma grej som alltid. Vilken krok ska in i vilket hål? För det är ju så att krokarnas fästen är designade så att de ser olika ut. Den ena har en platta som sticker ut som gör att den bara går i ena hålet. Och hålen är såklart olika konstruerade. Samma sak gäller även visparna. Men eftersom jag aldrig lyckas memorera vilken som tillhör vilken sida så sätter jag 4 av 5 gånger stängerna i fel håll. Varpå mysteriet infinner sig: varför är de olika? Fyller de en funktion att vara olika? Och när jag ändå håller på att fundera kring vispar och degkrokar - är dessa universala eller har varje märke sin egen ikrokningsdesign?
Elvispsinsättningskillnader.

Kommentarer

cat sa…
Det var så länge sedan jag använde en elvisp, att jag hade glömt av att krokarna och hålen är olika varandra. Det här är verkligen ett mysterium.
Frida sa…
Hahahaha! Detta har jag också funderat på många gånger! Hoppas någon ger dig svar på frågan. Och för övrigt sätter jag också 4 av 5 gånger stängerna fel :) Kram
bella sa…
vavava??!! är dom olika? förstår varför jag har problem med elvispen. brukar ge upp och vispa för hand...
Matilda sa…
Cat >> Ja varför!?

Frida >> Då är jag inte ensam! Yay!

Bella >> Haha!! :D