Fyra sidor av ett rivjärn

Mystisk kortsida 1: två slags rivjärn. Är det undre möjligen till vitlök?
När jag skulle riva lite morot började jag fundera lite över mitt rivjärn. En sådan metallåda med fyra sidor. Av dessa sidor använder jag bara två - för att riva fint och för att riva grovt. De andra två sidorna, måste jag generat erkänna, vet jag inte ens vad de är till för. Så jag bollar frågan till er, mina fina mysterielösare: vad används de andra två rivjärnen till?

Mystiskt kortsida 2: närbild på större variant av den undre rivjärnstypen på bild 1.

Kommentarer

Åsa sa…
Min mormor använde dem till att riva muskotnöt på. Så hårda saker med vill ha väldigt finrivet?
cat sa…
Jag river i princip ingenting förutom vitlök och då har jag ett pyttelitet rivjärn. Så för mig är det en rätt onödig grej med alla sina sidor ;-)
bella sa…
jag säger som åsa, muskot på det lilla. jag tyckte den var onödigt stor, den där fyrkantiga, så jag gav den till kyrkan och köpte en platt med grovt, finare och skivat.
Matilda sa…
Åsa >> Det låter rimligt! För det verkar mycket opraktiskt till mjuka saker.

Cat och bella >> Fast... den är praktisk om man river mycket rotfrukter. tycker det är smidigt att kunna ställa den på en tallrik och hålla i handtaget. Men river man sällan så räcker det med en mindre variant.
Anonym sa…
Är inte den övre på bild 1 en slags osthyvel? Fast riktigt dålig då. Har använt den till att skiva gurka om det var gurk-nöd men ärligt talat är det ju bättre med en osthyvel och ungefär 1000 gånger bättre med en riktig mandolin!
Annars håller jag med om att den pyttiga är bra för muskot men den stora utbuktande har jag aldrig fattat. Inte bra till nått som jag vet i alla fall!
Har ännu en gåta: en kompis till mig rev alltid aubergin, men hur går det till? Fattar inte alls, det blir bara mos för mig oavsett rivsida!
Matilda sa…
Händelsevis >> Ja visst påminner det om en osthyvel. Verkar dock inte så smidigt att hyvla ost med, gurka verkar lättare.
Hmm, det går ju att riva zucchini. Tänker att det borde gå att riva aubergine med grovsidan om den är ganska fast och behåller skalet på? Att det blir lite mosigt kanske inte spelar så stor roll, då jag hört (men detta är kanske inte helt korrekt?) att man måste tillaga den då det inte är bra att äta den rå.
Unknown sa…
Jag har nog svaret på gåtan. Rivskivan som du undrar över (kortsida 2) är till att riva potatis till raggmunkar och grova kroppkakor. Så gör vi i småland.
Lena
Matilda sa…
Lena >> Tackar för kunskapen! Ska definitivt testa denna sida nästa gång jag raggmunkar :)
Unknown sa…
https://mittkok.expressen.se/artikel/rivjarn-sa-anvander-du-det/