En underbar resa genom Sverige

Ytterligare ett mål på årets "att göra"-lista är avklarat: att läsa Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Selma Lagerlöf skrev ursprungligen boken i två delar som en läsebok för skolan. Trots att den har nu 110 år på nacken är den mycket läsvärd. Givetvis är det ett historiskt Sverige som skildras, där miljö och bebyggelse förändrats enormt.

Boken har också en väldigt moralisk underton om hur Nils förändras från en odräglig pojkvasker till en klok och omtänksam yngling. Och om vikten att värna om djur och natur. Som pyssling reser Nils Holgersson med vildgässen genom Sveriges alla landskap.

Kanske hade en Nils i 2000-talets tappning cyklat Sverigeleden eller jagat Sweden Explorer-medaljen i spelet Turf. Boken ger verkligen en bild av ett land som är geografiskt olikt och att det finns så mycket mer att upptäcka av Sverige. I sommar hoppas jag på att utforska några nya delar. Helt färdig undrar jag om det någonsin går att bli. Och när man som jag är beroende av tåg känns det som att jag missar mycket och är beroende av en tidtabell. Även om det förstås finns en tjusning i att hyra cykel och vidga vyerna.

Hur upptäcker ni Sverige - eller världen - på bästa sätt?

Kommentarer

cat sa…
Jag är inte så upptäcksfärdig av mig ;-) När jag reser, så gör jag det helst till en storstad eller till något som har med hästar och ridning att göra. I sommar ska jag upptäcka delar av norra Skåne från hästryggen.
bella sa…
genom teve!
annars så bilar vi mest i sverige och länderna runt omkring, om det inte är storstadsbesök som görs. annars när vi reser ute åker vi gärna lokalbuss och hyr även cykel.
i sommar ska vi förmodligen göra en roadtrip genom finland och ner genom sverige. ska besökas några vänner längs vägen.
Matilda sa…
Cat >> Att få upptäcka från hästryggen låter alldeles fantastiskt :)

Bella >> TV måste ju vara en bra klimatsmart upptäcksresa :)
Spännande med Finland!