Egenkomponerat skrivarinternat: lärdomar

I januari bloggade jag om tips och råd för dig som vill åka på skrivarinternat. Detta var innan jag hade åkt iväg på min skrivarvistelse. Men nu har jag alltså varit iväg och vill dela med mig med några lärdomar.

I mitt fall ville jag till England då jag ville passa på att ha möjlighet att träffa vänner. Därför förlade jag vistelsen runt påsk vilket gav mig två veckor med fyra arbetsdagar vardera på grund av de röda dagarna. Detta visade sig ha två fördelar. a) Tidsperioden inträffade med brittiska studenters påsklov vilket möjliggjorde boende på universitetens bed and breakfast (som i vanliga fall är studentboende). b) De korta veckorna gjorde det lättare att hålla uppe arbetsmoralen. För ärligt talat, ju länge vistelse desto svårare att hålla fokus hela tiden.

Första veckan spenderade jag i Cambridge och hade tagit in på Jesus College. Jag hamnade i en äldre länga men rummet var fräscht och badrummet nyrenoverat. Internet var förvisso inte helt stabilt, men det var faktiskt bara en fördel. (För den som är nyfiken på Cambridge som är en underbar stad att besöka kan läsa ett tidigare "resereportage" här.)
Delar av Jesus College. Cambridge.
Studentrummet på Jesus College, Cambridge
Frukost på Jesus College. Första dagen förstod jag inte att det var meningen att sitta vid högborden där lärarna annars sitter.  
Andra veckan var jag i Durham. Det var mest av en slump att det blev här då det fanns ledigt och billigt rum i en stad av intresse. Detta college var betydligt nyare och större, men låg en bra bit från centrum. Standarden på studentrummet inte lika hög som i Cambridge och jag frös en del när jag satt och jobbade på rummet. Dessutom var det olika ungdomsgrupper som bodde här för något läger, och de hade andra dygnsrytmer än mig.
Collingwood College, Durham. En nyare byggnad än den i Cambridge men inte lika hög standard. Helt okej och billigt, men något kallt att sitta och jobba flera timmar.
Vilka lärdomar tar jag med mig?

Tidsaspekt. En vecka (fem arbetsdagar) är kanske en lagom tid för effektivitet och ekonomi. gick upp vid klockan sex och jobbade fram till frukost (klockan åtta) och därefter i normalfallet till lunch. Sedan tog jag några timmars ledighet när jag tillät mig att utforska staden och därefter ett eftermiddags/kvällspass. Detta skulle jag aldrig göra hemma då kvällarna är helig återhämtningstid, men här fungerade det bra då det inte fanns mycket att göra på kvällen.

Budget. För mig blev det ganska dyrt, men det är självförvållat eftersom jag reste runt mellan olika platser, träffade vänner och åt ofta fika/lunch ute. Själva boendet under arbetsdagarna hade jag finansierat men resten var på egen bekostnad. Hade jag åkt någonstans i Sverige hade kostnaderna varit lägre.

Vinster. Det jag åstadkom under dessa två veckor var ovärderligt. Både tankearbetet och skrivandet tror jag inte att jag kunnat åstadkomma på kontoret eller vid köksbordet hemma. Jag kunde fokusera på en grej och hade inga andra åtaganden eller möten.

Bonus. Jag hann besöka ett intressant seminarium i London av en välkänd forskare inom mitt fält.

Har ni några frågor eller funderingar på skrivarläger så ställ gärna en fråga i kommentarsfältet!

Kommentarer