Stirling Castle

För den som vill ha en crash course i skottsk historia rekommenderas ett besök på Stirling Castle, en dryg timmes tågresa från Edinburgh. Jag passade på att haka på en gratis guidetur under mitt besök och efteråt snurrade det i huvudet av alla James-kungar, alla slag mellan engelsmännen och skottarna och alla bebisregenter som krönts här. Som tur är har jag lite koll på den engelska historien för att kunna hänga med lite grann, men jag undrar hur bra de andra internationella turisterna kunde relatera till historien. Slottet stammar troligen tillbaka till 1100-talet så det har hänt mycket här. Ett antal regenter kröntes här, vissa bara som små bebisar så som Mary Queen of Scots (Elizabeth I:s kusinrival till den engelska tronen).
Stirling Castle.
James V stod för en av alla ombyggnationer av palatset. Han lade på 1500-tlet till ett antal statyer. Här placerade han djävulen, vilket känns som ett litet otippat val.
Givetvis placerade James V även en staty av sig själv på fasaden.
The Royal Palace till vänster.
Insidan av palatset är i princip helt rekonstruerat, så även dessa snidade och målade takdekorationer.
Och så även de vävda gobelängerna. (Ja, snubben i historiska kläder är också en rekonstruktion, kan man säga.)
Köket.

1297 stod häromkring slaget vid Stirling Bridge under det första skotska självständighetskriget mot engelsmännen. Skottarna, ledda av bland annat William Wallace, vann. Denna bro är dock från 1500-talet. Till höger kan ett torn skymtas långt bort, detta är the Wallace Monument från 1800-talet till minne av William Wallace ("känd från filmen Braveheart som jag ännu inte sett...). Det ska tydligen vara en häftig vy här, men det var lite för stort avstånd för mig att promenera dit.
Vill ni lära er lite mer om William Wallace och bakgrunden till slaget rekommenderar jag denna Horrible Histories-musikvideo:

Kommentarer

bella sa…
så kul! har ju hört om stirling , men aldrig varit dit! ska bli så spännande att se det i verkligheten vid mitt nästa besök i skottland! taket var ju enormt!!!