Historien bakom en bok

Jag var på biblioteket idag och botaniserade. Hittade en av de tjockaste böckerna jag någonsin sett (bortsett arkivalier och lagböcker). Det visade sig vara en avhandling från 1912: Den svenska jordstyckningspolitiken i de 18:de och 19:de århundradena jämte en öfversikt af jordstyckningens inverkan på bondeklassens besutenhetsförhållanden. Författare var Nils Wohlin. Det måste ha varit ett mycket viktigt och angeläget ämne då den med bilagor är över 800 sidor. Plötsligt ter sig mina 200 sidor som ett väldigt behändigt format.
Jag blir onekligen nyfiken på vilken påverkan denna bok har haft och hur ofta den utlånas.

Om Nils Wohlin kan den intresserade läsa i Nationalencyklopedin att han hade många strängar på sin lyra: professor i statistik, chef och generaldirektör för Tullverket, handelsminister och riksdagsman för bland annat Bondeförbundet (han hoppade visst lite bland partierna och var även politisk vilde). Wohlin har i sin tur blivit forskningsämne för statsvetaren Birger Hagård som även han var (moderat) politiker.

Kommentarer

cat sa…
Jösses vad jag tycker synd om den eventuella opponenten, eller det kanske inte finns sådana på avhandlingar.
Matilda sa…
Cat >> Nog är det opponenter när det gäller avhandlingar. Det är tydligen ett ärorikt uppdrag. Hur det fungerade 1912 vet jag dock inte.