Bert och "balla balla"-övergreppen som inte ifrågasattes

I nyhetsflödet dök det upp att det ska komma en ny film om Bert, den dagboksskrivande tonårskillen som Sören Olsson och Anders Jacobsson skrev om (samma författare som till Sune-böckerna). Min första tanke var "åh nej!" Det har egentligen inte med böckerna att göra, de läste jag själv som ung, även om de nog inte var mina favoriter. Det har snarare med tv-serien att göra som kom på 90-talet. Troligen minns de flesta i min generation uttrycket "balla balla" som kommer härifrån. "Balla balla" innebar att en kille gick fram bakom en tjej, tog på "ballarna" (skinkorna, gumpen...) och sa "balla balla".

För den som vill ha ett illustrativt exempel:

Ser man klippet så kan man ju tolka det som att det är ok att "balla balla" på en tjej ifall killen är cool eller pojkvän, men inte ok för andra, då är man ett "äckligt svin". Det skulle kunna gå att göra flera analyser huruvida detta är sexuellt övergrepp eller inte. Grejen är att lågstadiebarn inte - i alla fall på 90-talet - har den förmågan. "Balla balla" blev något häftigt att efterapa på skolgården. Jag minns inte att det fanns en kritisk diskussion kring detta i klassrummet. Sannolikt inte. Jag påstår inte att Bert gav upphov till någon tafsar-kultur, men kan nog ses som en influens eller legitimerande av ett visst pojk-beteende (även om detta kanske inte var författarnas eller regissörens tanke).

Förhoppningsvis blir Bert årgång 2016 något mer medveten. För "balla balla"-fenomenet lever uppenbarligen kvar, även om det går under andra namn. Rapporter om det dyker upp i media ständigt. Och det är ett problem.



Kommentarer

cat sa…
Jösses vilken tur att jag är en generation för gammal för Bert. Kan intyga att den tafsarkulturen fanns även under min skolgång på 80-talet. Det värsta som kunde hända var att killarna tog sig in i tjejduschen efter jympan, vilket gjorde en blyg tjej som jag var fullkomligt skräckslagen inför att behöva duscha i skolan, vilket i sin tur ledde till en hel del skolk från jympan.
bella sa…
usch då, det lät ju inte kul, alls. den där bert känner jag knappt till. jag levde i många år utan teve och dessutom ser jag så lite på teve, så han har nästan undgått mig. men nåt balla, balla veta jag inte veta av.
Matilda sa…
Cat >> Fy för att inte våga duscha efter gympan! Att ingen vuxen satte stopp för dessa upptåg... suck!

Bella >> Du har inte missat något tv-mässigt. Instämmer, det borde vara stopp med allt "balla balla", tyvärr verkar rapporterna från sommarens musikfestivaler peka på det motsatta :(
Matilda sa…
En vecka efter mitt inlägg publicerar författarna till Bert-böckerna detta debattinlägg där man ska skriva om Bert-böckerna, delvis pga hur Berts tafsande fått konsekvenser: http://www.expressen.se/kultur/bert-var-sexistisk--darfor-skriver-vi-om/
Källkritiska mamman sa…
Månne detta var för att du publicerat ditt inlägg??? Fast jag ser förstås inte någon källhänvisning på dn till din blogg. Men det hade jag kanske inte förväntat mig av dem heller. Oavsett om det var därför eller inte.
Matilda sa…
Mamma >> Njäe, det tror jag knappast. Fast man vet inte.
Det var ganska många år sedan DN hade ping-back-tjänsten där man kunde se vilka som bloggat om respektive nyhet.