Energibovar och snålare elförbrukning

För att minska sin energikonsumtion rekommenderas ofta att gamla vitvaror byts ut mot nya. Förra sommaren bytte jag ut både mitt kylskåp och min frys. Jag bor i en ganska stor bostadsrätt och köket är designat för två stycken 155 cm höga skåp. För mig som ensamboende hade det egentligen räckt med en kombinerad kyl-frys (vilket dessutom hade blivit hälften så dyrt som att köpa två maskiner i en knepig storlek). Men, det hade betytt att jag skulle behöva renovera om halva köket, vilket kändes både onödigt och dyrt. (Apropå klimatsmart köksrenovering läs Pernillas inlägg på Ekoenkelt.)

Åldern på de gamla vitvarorna var något otydligt, men det var inte omöjligt att det var originalen från är huset byggdes för drygt 25 år sedan. Märkte jag någon förändring på elräkningen? Jodå, min förbrukning har halverats! Se själva:
Skärmdump på min elförbrukning. Dippen i juli/augusti 2015 (det grå strecket) beror dels på att jag inför bytet av hade frysen avstängd en längre period samt att jag var bortrest under 2-3 veckor.
För att få ner energiförbrukningen ännu mera behöver jag nog snart frosta av frysen. Ska bara först äta upp alla lunchlådor jag (bokstavligen) fyllde frysen med under semestern. Andra apparater som jag misstänker står för en stor del av förbrukningen är diskmaskinen (onödig lyx) och tvättmaskinen (vår tvättstuga har bara en maskin med motiveringen att i ska tvätta i vår egen lägenhet...). Det hade varit intressant att veta hur stor skillnad i förbrukning det hade varit om jag bott på hälften så stor yta.

Vad drar mest energi hos er? Och har ni gjort några förändringar för att minska er förbrukning?

Kommentarer

bella sa…
jag misstänker att golvvärmen i badrummet drar mest el, allra helst den är igång jämnt. sen är det väl induktionnspisen. men den är ju inte på så långa stunder. annars är alla våra apparater nya och energisnåla. vi är nog väldigt sparsamma med el. i vårt gamla hus med elvärme funderade vi på att byta till energisnålare uppvärmning, men energirådgivaren tyckte att vi använde så lite el att det inte var nån större mening med att byta! vi eldade ju brasor förstås också. men det ligger en del i att byta ut sina gamla grejer till energisnålare. elräkningen blir lägre och det glädjer en.
cat sa…
Jag har slutat reflektera över min elförbrukning då den alltid verkar vara ganska återhållsam oavsett vad jag gör eller inte gör.
Matilda sa…
Bella >> Men är inte induktionsspisar betydligt mer energisnåla än traditionella spisar? Ja är man snål med el från första början så är det kanske inte värt att byta ut tekniken, då kan man ju välja att satsa på miljömärkt el istället :)

Cat >> Så bra! :) Jag brukar inte tänka på vad den ligger på men då håller den ju sig inom samma spann. Fick dock en chock när jag flyttade in och det blev strul med elmätarna och jag fick räkningen för en fyrarumslägenheter...