Vart tar stearinets partiklar vägen?

Fördelen med en blogg om vardagsmysterier är att jag kan skriva om allt på hög och låg nivå. Idag kommer ett mysterium som jag nästan skäms över att ställa. Men jag begriper det liksom inte. Och "frågar man inte så får man inget svar".

När man tänder ljus så försvinner ju stearinet sakta. Men vart försvinner det? Jag tror jag kört fast i vad man lärde sig på NO-lektionerna i skolan att grundämnen växlade mellan olika stadier beroende på temperatur (fast-flytande-gas). Så om stearinet i värme förändras till först flytande och sedan ånga så borde det ju när det kylt ned igen anta en fast form. Eller? Om man smälter stearin i vattenbad för att göra ljus så stelnar det ju när det fått en rumstemperatur. Alltså är min teori att stearinpartiklarna som eldas upp antar en ny form. Men vilken. Och vart tar de vägen? Andas jag in dem? Är hela mitt tak belagt med en tunn hinna stearin?

Nu förstår jag att stearin inte är ett grundämne, det är visst någon form av fettsyror. Men ändå. Saker och ting försvinner inte, de kommer tillbaka i en ny form (se t.ex. sociologen Kevin Hetherington*).

*Hetherington, Kevin (2004) "Secondhandedness: Consumption, Disposal, and Absent Presence" Environment and Planning D 22(1):157-173.

Kommentarer

bella sa…
jag är inte säker på att jag förstår din fråga. jag tänker som så att när stearinet blir varmt och flytande så gör lågan att det ångar upp och röken är väl koldioxd och kommer ut i luften. när jag eldar upp korta ljusstumpar i stumpastaken och låter dom gå i botten och självsläckas är det nästan ingen stearin kvar, kanske bar en hinna. och den hinnan är väl det som blir kvar för att lågans värme är för svag och inte orkar "äta upp" all stearin, tänker jag mig, har inga belägg för mina tankar.
jag tror inte att du har stearin i taket, hihihi…..
Matilda sa…
Bella >> Ah, så stearinet löses upp i olika ämnen som tar vägen åt olika håll. Det låter väldigt logiskt. Och eftersom partiklarna separeras så kan de inte förenas till stelnad stearin igen. Kanske skulle jag varit mer aktiv på kemi- och fysiklektionerna?
cat sa…
Vet inte om du blir så glad av det som står i den här artikeln:

http://www.sydsvenskan.se/2015-12-19/adventsljus-fororenar-inomhusluften
Matilda sa…
Cat >> Njäe... inte så glad. Sätter på skygglapparna direkt ;)
Emma sa…
Jag har också funderat på exakt detta! Det går ju inte ihop riktigt heller, eftersom om ett ljus står lite snett så rinner ju stearinet ner och då "försvinner" det ju inte. Istället hamnar det på mattan/bordet/nåt annat ställe där man inte vill ha stearin..
Matilda sa…
Emma >> Vad skönt att inte känna sig ensam om sina funderingar! :)
Fast när det rinner så är det ju smält stearin, inte "uppeldad" stearin. Fast jag instämmer, det kommer alltid på onödiga ställen.
Ullrika sa…
Jag undrar också vart det tar vägen! Fast det största problemet är väl att det är för lite stearin och för mycket olja i ljusen som säljs. Särskilt värmeljus är väl mer palmolja än stearin numera :( det blir inte bra att andas in när det förångas har jag förstått. Kanske det är det cats länk handlar om här ovanför?

ps. va bra jag var på att bara läsa och inte kommentera :D sorry!