När internet aldrig glömmer en kontakt

Internet tycks allt vara länkat genom sökordsoptimering och "kakor" som håller koll på vad en har gjort tidigare. Är jag inne på en webshop dyker det ofta upp annonser på de produkter jag tittat på när jag besöker helt andra sidor. Kopplar jag mitt epostkonto till en nätverkssida kommer denna att förslå att jag knyter kontakt eller blir vän med alla som jag råkar ha i adressboken och som också har ett konto. Till exempel så föreslår Twitter och LinkedIn väldigt ofta personer de tycker jag ska följa även om jag egentligen inte har någon koll på vem de är. Det kan vara folk jag intervjuat till någon uppsats för massor av år sedan, skickat en jobbansökan till eller någon jag köpt något av på en köp-och-sälj-sida.

Mycket är ju styrt via de större internetföretagen. Google hör ju ihop med exempelvis Android och Blogger. Facebook verkar ha köpt upp en hel del andra sociala medier och appar. Därför blir jag inte förvånad när de olika kontona kopplar ihop informationen, ofta är det ju jag själv som slarvat och tryckt på någon knapp som tillåtit detta. Men härom dagen blev jag lite förbryllad. LinkedIn föreslog att jag skulle kopplas samman med en viss person som jag inte har några gemensamma kontakter med. Det är förvisso en bekant, men jag har inte personens mailadress och vi har aldrig haft någon kontakt via internet. Däremot har jag personens mobilnummer i min telefon. Detta får mig att fundera över ifall kontaktförslaget uppstått på grund av att Android-telefonen med Google-konto synkat kontakter eller ifall personen sökt på min profil.

Lite mystiskt är det faktiskt.

Kommentarer

Pernilla sa…
Just LinkedIn tycker jag ofta ger förslag på bekanta som jag undrar hur de hittat. Nästan lite obehagligt...
cat sa…
Så är det! De snor skamlöst dina kontakter i mobilen och kopplar ihop er. Så integritetskränkande det kan bli tycker jag!
Matilda sa…
Pernilla >> Ja lite obehagligt!
Kul att se dig här igen :-)

Cat >> Ja, samtidigt kanske jag måste skylla mig själv för att jag godkänner allt möjligt när apparna ska uppdateras... :s
Ullrika sa…
Google är inte bara sammankopplade med Android utan äger det numera. Och ja, som cat skriver så är allt du gör och skriver öppet att roffa åt sig. T ex hade jag en kompis som en gång fick Facebook-reklam hon inte förstod, förrän vi luskat fram att det var ett par ord i ett excel-dokument som låg till grund...

Ja det är lite läskigt. Eller inte. Det är ju såhär det är numera! Oavsett kakor och försök att rensa spionprogram och annat så är vi inte anonyma. Och det går ju att dra fördelar av det också? T ex blir google-sökningar ofta väldigt relevanta! Jag har ofta väldigt "tur" när jag googlar. Eller är jag bara jämrans skillad googlade :D