Övergången från doktorand till doktor

"allt går så fort" Exteriörbild från LUX-huset i Lund.
Tack för alla lyckönskningar och gratulationer här på bloggen och i andra kanaler! Så här veckan efteråt känns inget särskilt annorlunda. Efter mer än fyra år så kom den dag jag jobbat mot och förberetts för, men den var ju över på ett ögonblink. Jag har tagit mig igenom disputationen, vilket kan ses som  en "rite de passage", det vill säga en slags övergångsritual mellan två olika faser: doktorand till doktor. På pappret alltså. I verkligheten känns det som att jag gått från att vara superfrisk doktorand till sjuk doktor. Blev visst extremt mottaglig för alla baciller så fort betygsnämnden förkunnat sitt beslut. Festen efteråt var riktigt lyckad, närmre 60 personer som kom från när och fjärran. Och ingen klagade på att det var vegetariskt för alla.

Nu ska jag snart behöva tänka på vad jag ska göra härnäst. Planera framtiden. Söka jobb. Kanske fila på forskningsansökningar. Inga papper är påskrivna ännu men det verkar som att jag har lite deltidsjobb under våren vilket känns skönt. Samtidigt känns det konstigt att behöva städa ut sitt kontor och flytta till en annan byggnad. Tur att de gamla kollegorna inte är långt bort.

Just ja! Nu går ju avhandlingen att köpa också (nej, jag får inte en krona, så det kan inte räknas som smygreklam). Det kanske kan bli någon "tävling" här så småningom med boken som pris. Ska grunna lite. På återseende!

Kommentarer

Anna sa…
ah, så grymt bra jobbat av dig! Stort grattis till denna milstolpe och massvis med lycka till nu!
Camilla sa…
Varmt grattis och lycka till!!!
Emma sa…
Snyggt, grattis! :D

Och en tävling låter ju som en kul idé!
Matilda sa…
Anna, Camilla och Emma >> Tack! :)
cat sa…
När stressen väl har släppt kommer infektionerna som ett oönskat brev på posten.
Nu får du ju berätta vilken klänning du hade på dig!
Matilda sa…
Cat >> Åh, så klart! Det blev nummer ett till slut. Men det var inte ett lätt val även med er hjälp :)