Det motstridiga ideala CV:t

Jag blir så förvirrad av alla motstridiga råd när det gäller att skriva en bra jobbansökan:

Ha med ditt födelseår.  - Ha absolut inte med ditt födelseår.
Du saknar en rubrik med dina fritidsintressen för att visa vem du är. - Ta bort dina personliga intressen om det inte är relevant för tjänsten.
Det personliga brevet kan vara längre. - Ditt personliga brev är för långt, korta!
Skriv mer om dig själv och vad du kan bidra med. - Ha färre "jag" i det personliga brevet och lägg mer fokus på arbetsgivaren.
Screenshot av en av de CV-bedömningar jag fått. Här fick det personliga brevet 57/100 och CV:t 47/100. Eftersom jag haft "traumatiska" betygshetsminnen så associerar jag ju allt under 90 som dåligt och blev först lite nedslagen av dessa siffror.
Frågan om det ens går att tala om ett idealt eller perfekt CV. Ju fler som följer råden, desto mer stömlinjeformade torde ansökningarna bli. Samtidigt blir det en norm som en måste följa för att visa att en behärskar formatet.

Nä, nu behöver jag en paus från ansökningsskrivandet en stund och få lite solljus och motion.

Önskar er en fin helg!

Kommentarer

cat sa…
Ja jösses jag kommer ihåg att jag höll på att bli tokig av alla motstridiga och ibland helt galna råd om hur man skriver en bra ansökan.
Jag är så gammal att jag kommer ihåg när man rekommenderades att köpa lite finare och lite färgat papper och kuvert, så att ens egna brev skulle sticka ut ur mängden. Fast om alla följde det rådet, så borde ju ett vanligt vitt kuvert vara det som stack ut mest.
Lycka till!
Unknown sa…
Jag har uppfattningen att vad som är gångbart i olika branscher, och vad som tilltalar olika rekryterare varierar ganska mycket. Jag brukar försöka spegla annonsen (och ibland företagets webplats), hur stel/personlig/utförlig den verkar. Vad som får ta mest plats och försöka matcha ihop med mina erfarenheter och egenskaper. Och kolla på LinkedIn om jag har några relevanta kontakter. Stort lycka till med jobbsökningarna!
Malinmupp sa…
Hej!
Jag förstår att det är förvirrande :( Jag har jobbat inom rekryteringsbranschen och har sett alla typer av CV:n som finns: Två meningar, rimmande personliga brev, nr 100 med samma cv-mall från nätet, inklistrade semesterbilder, CV:n dekorerade med gula kycklingar...

Om du kan göra ditt CV tydligt, informativt och lättöverskådligt har du kommit långt :). Säg till om det är något jag kan hjälpa till med inom området :)
Matilda sa…
Cat >> Tipset med färgglada papper och kuvert låter bekant. Idag är det mesta digitalt, men man kanske ska våga sig på en chockrosa bakgrund till pdf-filen? Eller inte. ;-) Tack för peppen!

Unknown >> Det var ett bra tips att försöka spegla annonsen och företagets anda. Är de lite avslappnade kan man ju säkert lägga lite mer personlighet i sin ansökan. Tack för lyckönskningarna!

Malinmupp >> Jag har ju på tok för lite gula kycklingar och rim i mina ansökningar! Det får bli ändring på detta pronto! ;)
Åh, vad rart av dig! Jag hojtar till om jag kommer på några kluriga frågor :)