Sångtextanalys del XIX: Tess

Peter LeMarc låter lite som Tomas Ledin både till röst och sångtextförfattande. Jag har ju tidigare funderat över Ledins Släpp hästarna fria och Du kan lita på mej, så idag har "turen" för en sångtextanalys kommit till LeMarc. Upprinnelsen till låtvalet är att jag hörde den spelas på radio och hängde upp mig på frasen "jag vet vad hon heter, men jag kallar henne Tess". Jaha, undrade jag, vad heter hon egentligen då? Therese? Så det blev ju att leta upp låttexten och se vad som dolde sig bakom orden. Den visade sig innehålla fler frågetecken.

Vi börjar med att titta på låtens inledning:

"Hon har en blyertspenna I sitt hår,
hon strör mandel och aprikos I sina spår
Hon lär vara vacker, dårar har sagt det förr,
jag glömmer alla tvivel, när hon öppnar denna dörr"

Blyerstpenna i håret känns lite som en historisk relik. Eller kanske mer rättvist: som ett mode från ett tidigare decennium. Att kvinnan sprider ut mandlar och aprikoser där hon går verkar vara en dyrare variant av Hans och Gretas sätt att hitta hem från skogen. Antagligen är det omskrivningar för något annat. I deckare brukar mystiska mord uppdagas av en mandeldoft (är det förgiftning med cyanid?), kanske ska raden indikera att hon både är farlig och söt.

"Vi träffades i en glasblåsa, i ett rivningshus,
bakom en trasig rullgardin, i ett vinfärgat ljus
En sekund taget, säkert tidlös lång,
men klockan mot mitt hjärta slår mot en undergång
Jag vet vad hon heter, men jag kallar henne Tess"

Vad är en glasblåsa? Och om man står bakom en trasig rullgardin - står man då i fönsterkarmen? Ska vi förstå klockmetaforen som att han är medveten om att han går mot ett hemskt öde - kanske ett giftmord? Om han nu vet vad hon heter, varför föredrar han kalla henne för Tess? Frågorna hopar sig alltså. Därefter sjunger LeMarc att det både känns rätt och fel, att han blivit förblindad av Tess och att han "borde veta bättre". Slutet av låten förtäljer om än mer destruktion:

"Som i en strömvirvel, jag är ett sjunkande skepp
Allt försent förstod jag, vad det är som skett
För hon rubbar mina cirklar, skövlar och förstör,
hon ger mej ingen ro och jag älskar det hon gör
Jag vet vad hon heter, men jag kallar henne Tess

Allt jag lovade var sorg när hon kom hit in
Hon sa, du kan aldrig lova mej nånting
Jag vet vad hon heter, men jag kallar henne Tess"

Kanske är Tess en storm? De brukar ju namnges i alfabetisk ordning, skapar strömvirvlar och skövlar. Eller är det en uppmålad bild av ett yrvädersförhållande där allting ständigt går upp och ner och trots all hjärtesorg så är det svårt att separera?

Nej, jag kan inte komma på vad Tess egentligen heter. Eller vad låten handlar om. Har ni några bra förslag?

Kommentarer

cat sa…
Nu har jag aldrig frivilligt lyssnat på en enda Le Marc-låt och efter att läst den här texten och inte begripit någonting, så tänker jag inte börja heller.

Men om jag ska ge mig på någon form av gissningstolkning, så är den namnlösa kvinnan en stark person som ställer krav på en kärlekspartner. Hon vet vad hon vill och inte vill ha. Mannen som sjunger verkar vara en person som går under av att möta starka kvinnor, något han aldrig skulle erkänna, så för att ge sig själv en chans, så förminskar han henne genom att vägra kalla henne vid hennes riktiga namn.
Matilda sa…
Cat >> Jag skrattade högt när jag läste ditt svar. Diggar verkligen din tolkning!
Bagarn sa…
När låten var aktuell i mitten av 90-talet hörde eller läste jag att Tess = heroin. Kommer tyvärr inte ihåg var jag hörde (eller läste) detta.
Matilda sa…
Bagarn >> Hm, detta sätter låten i ett helt annat perspektiv. Plötsligt blir det mer klart
Anonym sa…
En glasblåsa är en kupa av glas som man kan ställa över saker. I mitt barndomshem hade vi en gammal klocka med en glasblåsa över sig. Det är en symbol för att vara isolerad och avskärmad från omvärlden.

Jag tolkar texten som att han träffar en älskarinna - förmodligen utanför äktenskapet.
Matilda sa…
Anonym >> Intressant - tack för dina reflektioner och förklaring till glasklockan.